Lättläst: Tillgång till värme i kris
Försvinner värmen i din bostad
kan du snabbt bli nedkyld.
Om du blir nedkyld blir det både svårare
att röra sig och att tänka.
Därför är det bra att ha en plan
för hur du kan värma upp din bostad utan el.
Här får du tips och förslag på
vad du kan göra
om värmen försvinner.
Täta golv, dörrar och fönster
Det är påfrestande för en människa
att vara i en bostad utan värme.
Men det finns mycket du kan göra
för att situationen ska bli lättare.
Det som blir kallt först är golven.
Lägg på extra mattor eller filtar.
Täta fönster- och dörrspringor med tejp, täck fönstren
med filtar eller plast för att stänga ute kylan.
Ta fram vinterkläderna
Om bostaden blir kall kan du ta på dig varma kläder
som skidkläder, mössa och vantar.
Klä på dig flera lager kläder
så blir det luft mellan plaggen
som värms upp av kroppen.
Ullplagg ger bra värme
och ska helst vara närmast kroppen.
Alternativa värmekällor
Om du har en fungerande kakelugn,
öppen spis eller kamin
är dessa till stor hjälp som värmekälla i kris.
En annan bra värmekälla
är en fotogen- eller gasolkamin.
Se till så att det inte ryker in,
och var noga med att vädra ibland.
Använd aldrig en kamin eller levande ljus
när du sover.
Stearinljus och värmeljus
ger både värme och ljus.
Men se upp med brandfaran.
Använd ljusstakar eller ställ värmeljus på ett fat med lite vatten.
Ställ alltid värmeljus långt ifrån varandra.
Köp hem extra askar med tändstickor,
tändare eller braständare.
Det är lättare att hålla värmen
om man är flera personer i samma rum.
Bygg en koja under ett bord att sova i.
Ta på varma tröjor och mössa,
ha många filtar och täcken
eller kryp ner i varsin sovsäck.
Var försiktig med frysta vattenledningar
Om det är riktigt kallt ute och elen försvinner finns det risk
för att vattnet fryser i rör och ledningar.
Det kan leda till stora vattenskador.
För att förebygga att vattnet fryser
bör du se till att rören är
ordentligt isolerade och vindskyddade.
Om du misstänker att det har bildats
en ispropp i dina vattenrör:
- Stäng av vattnet.
- Kontakta en firma som jobbar med vatten och avlopp (VVS-firma).
- Kontakta ditt försäkringsbolag.
Försök absolut inte att tina isproppen
med någon form av eld,
för då kan det börja brinna.
Säkerhetstips vid strömavbrott - Öppna fönstren och vädra ibland.
Om du eldar går det åt mycket syre. - Använd inte kamin eller levande ljus när du sover.
- Var försiktig när du hanterar både eld och bränsle till eld
– särskilt inomhus. - Placera levande ljus långt bort från brännbara material,
till exempel gardiner. - Ställ värmeljus glest i en ljusstake som inte kan börja brinna.
Använd inte ljusstakar av trä. - Placera och använd stormkök eller campingkök
– långt bort från köksskåp och köksfläkt.
Tillgång till värme i kris
Tänk på att det är risk för brand
om du tänder ljus, stormkök eller annat.
Släck allting innan du somnar!
Vädra regelbundet för att få in syre.
Säkra din tillgång till värme i kris – bra att ha hemma:
- ullplagg
- varma och oömma ytterkläder
- mössor, vantar, halsdukar
- filtar
- liggunderlag
- sovsäckar
- stearinljus
- värmeljus
- tändstickor
- braständare
- alternativ värmekälla – till exempel gasolvärmare
eller fotogendrivna element.
Dinsäkerhet har stängt
Webbplatsen Dinsäkerhet.se har stängt
Du har hamnat på den här sidan
för att du har försökt gå till en sida
på webbplatsen Dinsäkerhet.se
som har stängt.
Det mesta av innehållet på Dinsäkerhet.se
finns på sidan Råd till privatpersoner
på webbplatsen msb.se
som tillhör Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Råd till privatpersoner på msb.se
Om du vill läsa mer om varför
webbplatsen Dinsäkerhet.se har stängt
kan du klicka på den här länken:
Dinsäkerhet.se stängde 8 december 2021 på msb.se.