Trafikolycka
Varje år inträffar ett antal olyckor med fordon inblandade i Sverige och räddningstjänsten larmas till många av dem. Det är viktigt att använda kvalitetssäkra metoder och tekniker vid trafikolyckor där det finns skadade och där det krävs losstagning. Det är både en teknisk och medicinsk utmaning.
På den här sidan
- Rapporter
- Vägledning: Säkerhet i vägtrafikmiljö
- Simuleringar av påkört räddningsfordon
- Räddningsinsats personbil
- Tung räddning
- Grundvattenförorening vid trafikolyckor
- Visa hänsyn på en olycksplats
- Olycksutredningar: vägtrafikolyckor och brand i fordon
- Räddning vid stora tågkrascher
- Anteckningar från nätverk
För att kunna genomföra säkra och effektiva räddningsinsatser på lika villkor för kvinnor och män behöver räddningstjänsten ha kunskap om och använda kvalitetssäkrade metoder och tekniker.
Räddningstjänst, ambulanssjukvård och polis behöver samarbeta för att nå ett bra resultat vid insatser vid trafikolyckor. Målet är att korta tiden för losstagning och att omhändertagandet sker på ett säkert och effektivt sätt för den drabbade med en hög personal- och patientsäkerhet.
Samtidigt innebär insatser vid olyckor i vägtrafik en riskfylld situation för blåljuspersonal. För att kunna göra insatser på ett medicinskt riktigt och skonsamt sätt samtidigt som insatser kan ske i en säker arbetsmiljö behöver räddningspersonal utbildas och övas.
Nya fordonstekniska lösningar kräver ofta ny teknik vid losstagningsarbetet. Därför har MSB ett också ett samarbete med fordonsindustrin.
Rapporter
Rapporter och mer information om trafikolyckor
MSB finansierar forskning och studier och arbetar med att ta fram vägledningar och utbildningar inom området Trafikolycka.
- Rekommendationer för varselkläder på skadeplats.pdf
- I fortbildningstjänsten finns webbutbildningarna Räddning, losstagningsmetoder för personbil och akut omhändertagande
- Kunskapsöversikt som sammanfattar rekommendationer vid händelser med e-fordon
- Statistik: räddningstjänstens insatser till trafikolyckor
- Brandskyddskläders skyddskapacitet
- Jämförande studie avseende metoder för direktvisande indikering av fluoridjoner i samband med brand
- Nya risker för räddningspersonal vid bränder och gasning av batteripack i e-fordon
- Vented gases and aerosol of automotive Li-ion LFP and NMC batteries in humidified nitrogen under thermal load
- Gasdrivna fordon – händelser och standarder
- Losstagnings- och uttagsmetoder : en studie om att mäta nackkotpelarens rörelse vid losstagningsarbete efter trafikolycka
- Räddningsinsatser vid olyckor med gasfordon - En omvärldsanalys av metodik och olyckor
- Elektriska fordon och räddning
- Strömpenetration av räddningstjänstens skyddskläder vid olika typer av kontamination
- Studie Stålstrukturer i moderna fordon
Vägledning: Säkerhet i vägtrafikmiljö
-
Säkerhet i vägtrafikmiljö
MSB har tillsammans med Trafikverket och Brandskyddsföreningen tagit fram en vägledning för säkerhet i vägtrafikmiljö. Vägledningen innehåller flera rekommendationer för att öka säkerheten i vägtrafiken för räddningspersonal som arbetar med att ta hand om trafikolyckor och kör till olyckor.
Säkerhet i vägtrafikmiljö - vägledning
Beräkningsrapporter
Stoppsträcka för skyddsfordonKapning av vajerräcke Fullskaletester vajerklipp
Webbutbildning
MSB:s fortbildning: Trafikdirigering vid trafikolycksplats
Brandskyddsföreningen: Säkerhet i vägtrafikmiljö
Några olycksutredningar som legat till grund för analysen
Trafikolycka med räddningsfordon under utryckning Norrtälje 2017
Påkörd räddningspersonal vid trafikolycka Munkedal 2016
Påkörd räddningspersonal vid trafikolycka Sigtuna 2016
Räddningspersonal skadade av vajer vid trafikolycka Örkelljunga 2016
Singelolycka med räddningsfordon Eskilstuna 2016
Räddningspersonal skadades vid insats vid olycka med vajerräcke Robertsfors 2015
Trafikolycka med räddningsfordon Mellerud 2013
Simuleringar av påkört räddningsfordon
-
Simuleringar påkört räddningsfordon
Här finns simuleringar av påkört räddningsfordon i olika situationer. Simuleringarna är gjorda i programvaran PC-Crash.
Simuleringarna nedan utgår från att båda fordonen bromsas efter kollisionen vilket kan påverka resultatet mycket.
15 tons lastbil i 80 km/h, rak uppställning
Räddningsfordonet blir påkört bakifrån av en medeltung lastbil som har en hastighet på 80 km/h. Räddningsfordonet väger ca 16 ton och den påkörande lastbilen väger 15 ton. Räddningsfordonet förflyttas omkring 10-15 m vid påkörningen. Vid låg friktion (exempelvis blöt vägbana eller halt väglag) kan räddningsfordonet förflyttas ca 25 m eller längre.
15 tons lastbil i 80 km/h, sned uppställning med fronten mot trafiken
Räddningsfordonet är placerat snett över mötande körfält med fronten mot trafiken och blir påkört framifrån av en medeltung lastbil som har en hastighet på 80 km/h. Räddningsfordonet väger ca 16 ton och den påkörande lastbilen väger 15 ton. Räddningsfordonet förflyttas omkring 10 m vid påkörningen. Vid låg friktion (exempelvis blöt vägbana eller halt väglag) kan räddningsfordonet förflyttas ca 15-20 m eller längre. I detta scenario är det svårare att förutsäga hur fordonen rör sig efter kollisionen och det finns både risk för att räddningsfordonet välter eller roterar samt att den påkörande lastbilen fortsätter förbi räddningsfordonet.
15 tons lastbil i 80 km/h, sned uppställning
Räddningsfordonet blir påkört bakifrån av en medeltung lastbil som har en hastighet på 80 km/h. Räddningsfordonet väger ca 16 ton och den påkörande lastbilen väger 15 ton. Räddningsfordonet förflyttas omkring 10 m vid påkörningen. Vid låg friktion (exempelvis blöt vägbana eller halt väglag) kan räddningsfordonet förflyttas ca 15-20 m eller längre. I detta scenario är det svårare att förutsäga hur fordonen rör sig efter kollisionen och det finns både risk för att räddningsfordonet välter eller roterar samt att den påkörande lastbilen fortsätter förbi räddningsfordonet.
15 tons lastbil i 80 km/h, vinkelrät uppställning
Räddningsfordonet är placerat tvärs över vägbanan (90 grader) och blir påkört av en medeltung lastbil som har en hastighet på 80 km/h. Räddningsfordonet väger ca 16 ton och den påkörande lastbilen väger 15 ton. Räddningsfordonet förflyttas omkring 5-10 m vid påkörningen. Vid låg friktion (exempelvis blöt vägbana eller halt väglag) kan räddningsfordonet förflyttas ca 15 m eller längre. I detta scenario är det svårare att förutsäga hur fordonen rör sig efter kollisionen och det finns både risk för att räddningsfordonet välter eller roterar samt att den påkörande lastbilen fortsätter förbi räddningsfordonet.
64 tons lastbil i 80 km/h, rak uppställning
Räddningsfordonet blir påkört bakifrån av en tung lastbil med släp som har en hastighet på 80 km/h. Räddningsfordonet väger ca 16 ton och den påkörande lastbilen med släp väger 64 ton. Räddningsfordonet förflyttas omkring 35-40 m vid påkörningen. Vid låg friktion (exempelvis blöt vägbana eller halt väglag) kan räddningsfordonet förflyttas upp mot 60-70 m eller längre.
64 tons lastbil i 80 km/h, sned uppställning
Räddningsfordonet blir påkört bakifrån av en tung lastbil med släp som har en hastighet på 80 km/h. Räddningsfordonet väger ca 16 ton och den påkörande lastbilen med släp väger 64 ton. Räddningsfordonet förflyttas omkring 20 m vid påkörningen. Vid låg friktion (exempelvis blöt vägbana eller halt väglag) kan räddningsfordonet förflyttas upp mot 60 m eller längre. Med sned uppställning av räddningsfordonet är det svårare att förutsäga hur fordonen rör sig efter kollisionen. I detta scenario är det dock stor risk för att räddningsfordonet välter eller roterar samt att den påkörande lastbilen fortsätter förbi räddningsfordonet.
3,5 tons personbil i 80 km/h, rak uppställning
Räddningsfordonet blir påkört bakifrån av en personbil som har en hastighet på 80 km/h. Räddningsfordonet väger ca 16 ton och den påkörande personbilen väger 3,5 ton. Räddningsfordonet förflyttas omkring 2 m vid påkörningen. Vid låg friktion (exempelvis blöt vägbana eller halt väglag) kan räddningsfordonet förflyttas ca 4 m eller längre.
3,5 tons personbil i 80 km/h, sned uppställning
Räddningsfordonet blir påkört bakifrån av en personbil som har en hastighet på 80 km/h. Räddningsfordonet väger ca 16 ton och den påkörande personbilen väger 3,5 ton. Räddningsfordonet förflyttas omkring 2 m vid påkörningen. Vid låg friktion (exempelvis blöt vägbana eller halt väglag) kan räddningsfordonet förflyttas ca 3 m eller längre.
3,5 tons personbil i 110 km/h, rak uppställning
Räddningsfordonet blir påkört bakifrån av en personbil som har en hastighet på 110 km/h. Räddningsfordonet väger ca 16 ton och den påkörande personbilen väger 3,5 ton. Räddningsfordonet förflyttas omkring 4 m vid påkörningen. Vid låg friktion (exempelvis blöt vägbana eller halt väglag) kan räddningsfordonet förflyttas ca 7 m eller längre.
3,5 tons personbil i 110 km/h, sned uppställning
Räddningsfordonet blir påkört bakifrån av en personbil som har en hastighet på 110 km/h. Räddningsfordonet väger ca 16 ton och den påkörande personbilen väger 3,5 ton. Räddningsfordonet förflyttas omkring 3 m vid påkörningen. Vid låg friktion (exempelvis blöt vägbana eller halt väglag) kan räddningsfordonet förflyttas ca 5 m eller längre.
Lätt räddningsfordon och 3,5 tons personbil i 80 km/h, sned uppställning
Ett lätt räddningsfordon blir påkört bakifrån av en personbil som har en hastighet på 80 km/h. Både räddningsfordonet och den påkörande personbilen väger 3,5 ton. Räddningsfordonet förflyttas omkring 10-25 m och roterar vid påkörningen. Vid låg friktion (exempelvis blöt vägbana eller halt väglag) kan räddningsfordonet förflyttas längre.
Lätt räddningsfordon och 3,5 tons personbil i 110 km/h, sned uppställning
Ett lätt räddningsfordon blir påkört bakifrån av en personbil som har en hastighet på 110 km/h. Både räddningsfordonet och den påkörande personbilen väger 3,5 ton. Räddningsfordonet förflyttas omkring 20-50 m och roterar vid påkörningen. Vid låg friktion (exempelvis blöt vägbana eller halt väglag) kan räddningsfordonet förflyttas längre.
Räddningsinsats personbil
-
Personbil
Rapporter om räddning vid olyckor med personbil
MSB-metoden mot Dragmetoden - en jämförelse mellan två metoder för losstagning av fastklämda bilåkare
Studien har genomförts vid MSB:s verksamhetsställe i Sandö. Ansvarig för sammanställning av resultat och utvärdering har varit professor Ulf Björnstig, Kunskapscentrum i Katastrofmedicin, Enheten för kirurgi vid Umeå universitet i Umeå.
Jämförelse mellan två metoder för losstagning av fastklämda bilåkare
Tung räddning
-
Tung räddning - buss, lastbil och tåg
Under ett antal år har det i genomsnitt inträffat en stor busskrasch med många drabbade personer årligen i Sverige.
MSB och Socialstyrelsens kunskapscentrum i Umeå har tidigare genomfört ett gemensamt projekt "Tung räddning – masskadesituation vid busskrasch". Projektets mål var att utveckla metoder för taktik, metod, teknik och samt testa olika materiel.
I projektet deltog förutom MSB och Socialstyrelsen även Trafikverket, busstillverkare, åkeribranschen, räddningstjänsten och sjukvårdsorganisationer.
Projektet "Tung räddning" har bland annat resulterat i utbildningar av svensk räddningstjänst. För att upprätthålla kunskapen inom området och diskutera nyheter inom området så genomför MSB och Socialstyrelsen årligen seminarier med instruktörer från räddningstjänsten och ambulanssjukvården.
Rapporter om olyckor med bussar
- Räddning vid stora busskrascher
- Haverikommissionens rapport brand i buss Brand med två biogasbussar i stadstrafik i Helsingborg, Skåne län, den 14 februari 2012
- Stora busskrascher i Sverige 1997-2007
- Utredning av insats vid bussolycka Tranemo 2014
- Haverikommissionens rapport om Tranemo 2014
- Haverikommissionens rapport bussolycka Sveg
- Omvärldsanalys Bussar – en rapport om förändringar
Lärarhandledning för olyckor med buss
Bilder till lärarhandledning
-
Buss_handledning
- Bilder till lärarhandledning kap 1-5.pdf
- Bilder till lärarhandledning kap 6.pdf
- Bilder till lärarhandledning kap 7.pdf
- Bilder till lärarhandledning kap 8.pdf
- Bilder till lärarhandledning kap 8-2.pdf
- Bilder till lärarhandledning kap 8-3.pdf
- Bilder till lärarhandledning kap 8-4.pdf
- Bilder till lärarhandledning kap 9.pdf
- Bilder till lärarhandledning kap. 11.pdf
Erfarenhetsseminarium
Erfarenhetsseminarium för instruktörer 2018
Den 28 november 2018 genomfördes det årliga instruktörsseminariet för buss och tågräddning på Arlanda med ett 70- tal deltagare från räddningstjänst och ambulanssjukvård. Syftet med de årliga seminarierna är att i dialog sprida kunskap och dela erfarenheter av inträffade händelser samt hur samhällsutvecklingen påverkar insatsarbetet på en skadeplats. Fokus för årets seminarium var presentationer och betraktande av inträffade händelser men även de risker som uppstår med anledning av användandet av nya drivmedel för fordon på våra vägar.
Grundvattenförorening vid trafikolyckor
-
Grundvattenförorening vid trafikolyckor
Olyckor på vägar kan i vissa fall innebära utsläpp av skadliga ämnen. Syftet med projektet har varit att kartlägga den verkliga spridningen av vattenburna föroreningar från väg vid större utsläpp på vägbana i olika vägmiljöer. Mätningarna gjordes sommaren 2009 längs ett antal vägsträckor representerande olika vägmiljöer i Sverige.
Grundvattenförorening vid trafikolyckor - Utveckling av ny bedömningsmetodik
Visa hänsyn på en olycksplats
Kalmar Brandkår har i samarbete med landstinget och Polismyndigheten i Kalmar Län gjort en informationsfilm som heter Visa hänsyn. Filmen vill visa hur viktigt det är att alla respekterar de avspärrningar som görs i samband med en trafikolycka. Filmen sätter fokus på räddningspersonalens arbetssituation vid trafikolyckor.
Olycksutredningar: vägtrafikolyckor och brand i fordon
Det går även att söka i RIB-bibliotek efter specifika ämnen och titlar.
Inskickade olycksutredningar finns i MSB:s bibliotek, RIB
-
Olycksutredning: Vägtrafikolyckor
Sammanställningav av olyckor i vägtrafik
Analys av trafikolyckor vid vägkorsning, Österåkers kommun 2011Fartgupp orsakade singelolyckor vid vägarbete i Stockholm, 2017Trafikolyckor E6 Onsala-Fjärås, Kungsbacka kommun 2010Trafikolyckor med brandfordon 2007-2015Trafikolyckor med dödlig utgång under 2009Trafikolyckor med lastbil på begränsat vägavsnitt Arvika kommun 1979-2011Trafikolycka med räddningsfordon Grums 2019Trafikolyckor med älg 2009-2013 StorgöteborgTrafikolyckor på länsväg 156Trafikolyckor på rv 27
2021
Förhindra nedkylning vid trafikolycka, Mjölby 2021
Kollision mellan tåg och lastbil, Uddevalla 2021Olycka med trehjulig elcykel och parkerad elsparkcykel, Västerås 2021
2020
Kollision mellan motorcykel och personbil, Västerås 2020Lastbilsolycka med brand på vattenskyddsområde, Motala 2020
Singelolycka med personbil, Avesta 2020
2019
Kollision mellan personbil och lastbil Gävle 2019Kollision mellan två personbilar, Hofors 2019
Problematisk losstagning vid frontalkrock, Hudiksvall 2019
Singelolycka med fyrhjuling, Sandviken 2019Singelolycka med fyrhjuling, Smedjebacken 2019Singelolycka med motorcykel, Mjölby 2019Singelolycka med skåpbil, Sandviken 2019
Trafikolycka i korsning Västerås 2019
Trafikolycka med räddningsfordon Grums 2019Trafikolycka vid bärgningsarbete Nordanstig 20192018
Kollision mellan cyklist och lastbil Gnosjö 2018Kollision mellan personbil och lastbil Smedjebacken 2018
Kollision mellan timmerbil och godståg, Norberg 2018
Kollision mellan två cyklister Västerås 2018Kollision mellan personbil och lastbil Nybro 2018Kollision vid vänstersväng Sandviken 2018Singelolycka i isbelagd sjö Vimmerby 2018Singelolycka med fyrhjuling Gävle 2018Singelolycka med motorcykel Sandviken 2018Utvärdering av insats vid trafikolycka Tibro 2018
2017
Bussolycka Härjedalen 2017Drunkningsolycka med fyrhjuling Gävle 2017Kollision mellan personbil och moped Avesta 2017Kollision mellan två lastbilar med släp Kristinehamn 2017Komplicerad losstagning vid singelolycka med personbil Boxholm 2017Rökspridning i fastighet orsakad av trafikolycka med brand Stockholm 2017Trafikolycka med räddningsfordon under utryckning Norrtälje 2017Tågolycka Uddevalla 2017
2016
Kollision mellan personbil och lastbil Karlskoga 2016Påkörd räddningspersonal vid trafikolycka Munkedal 2016Påkörd räddningspersonal vid trafikolycka Sigtuna 2016Räddningspersonal skadade av vajer vid trafikolycka Örkelljunga 2016Singelolycka med motorcykel Hofors 2016Singelolycka med personbil Hedemora 2016Singelolycka med personbil Karlskoga 2016Singelolycka med personbil Mjölby 2016Singelolycka med räddningsfordon Eskilstuna 2016
2015
Kollision mellan gångtrafikant och personbil Gävle 2015Kollision mellan motorcykel och lastbil med släp Gävle 2015Kollision mellan personbil och lastbil Mjölby 2015Kollision mellan personbil och lastbil Nybro 2015Kollision mellan personbil och lastbil Töreboda 2015Kollision mellan personbil och mindre servicebuss Hällefors 2015Kollision mellan personbil och älg Gislaved 2015Kollision mellan två personbilar Avesta 2015Lastbil kör in i pågående räddningsinsats Örebro 2015Räddningspersonal påkörd vid dirigering av trafik Olofström 2015Räddningspersonal skadades vid insats vid olycka med vajerräcke Robertsfors 2015Samverkan mellan ambulans och räddningstjänst vid trafikolycka Värnamo 2015Singelolycka i villakvarter Hedemora 2015Singelolycka med motorcykel Sandviken 2015Singelolycka med personbil Avesta 2015Singelolycka med personbil Sandviken 2015Skoterolycka Jokkmokk 2015
2013
Trafikolycka på Tranarpsbron, Skåne 2013
I januari 2013 inträffade en av de största trafikolyckor som inträffat i Sverige. På Tranarpsbron, E4:an i Skåne, var nästan 80 fordon inblandade i olyckan, varav många lastbilar. En person omkom och drygt 40 personer skadades. Räddningsinsatsen var stor och speciell med tanke på att olycksplatsen var på en bro med skilda körbanor och med begränsad tillgänglighet för räddningspersonal och räddningsfordon.
MSB, kommunal räddningstjänst, polis, Trafikverket och SOS Alarm utredde olyckan och räddningsinsatsen utifrån sina olika perspektiv.
Faktablad om trafikolyckan TranarpsbronTrafikolycka Tranarpsbron 2013-01-15: olycksundersökning, MSB622
Intervjuundersökning efter trafikolyckan på Tranarpsbron, MSB582Olycksutredning Nivå3 - Tranarpsolyckan, Räddningstjänsten Skåne NVUtvärdering av räddningstjänsten i Klippan och Åstorps kommuner vid insats på E4:an på Tranarpsbron
-
Olycksutredningar: Brand i fordon, vägtrafik
2021
Brand i gasbuss i Göteborg 2021
Brand i transport av farligt gods med exploderande gasflaskor, Västerås 2021
2020
Brand i carportslängor, Mörbylånga 2020
Brand i lastbil i gruva, Askersund 2020
Lastbilsolycka med brand på vattenskyddsområde, Motala 20202019
Brand vid laddning av elhybridbil Värnamo 2019Elbilsbrand, Lund 2019Explosion och brand i gasbuss, Stockholm 2019
2018
Antänt gasmoln efter läckage från gasdriven sopbil Skövde 2018Brand i tankbil på vattenskyddsområde Avesta 2018Tryckkärlsexplosion i biogasdriven sopbil Skara 2018
2017
Bilbrand i parkeringshus, Malmö 2017Bilbrand utanför carport, Malmö 2017Brand i gasdriven sopbil, Östersund 2017Brand i husbil, Enköping 2017
Explosion i foodtruck, Göteborg 2017
Motorcykelbrand i parkeringsgarage, Malmö 2017Traktorbrand på vattenskyddsområde, Karlstad 2017
2016
Brand och explosion i gasbuss Göteborg 2016Brand orsakade explosion i gasdriven bil Kramfors 2016Feltankad gasbil orsakade explosion Borås 2016
2015
-
Olycksutredningar: Olyckor och bränder i spår-, flyg- och båttrafik
2021
Kollision mellan tåg och lastbil, Uddevalla 2021
2020
Flygolycka med följdolycka drunkning, Sundsvall 2020
Utredning av insats vid kollision mellan tågvagnar med farligt ämne, Göteborg 2020
2019
Utvärdering av insats vid tågolycka Helsingborg 2019
2018
Kollision mellan timmerbil och godståg, Norberg 2018
2017
Kollision mellan hjullastare och tåg Boden 2016
Evakuering av tåg efter olycka Nybro 2014
Kollision mellan personbil och tåg Fagersta 2014
Tågstopp upphävdes utan räddningsledarens vetskap Sundsvall 2012
Kollision vid plankorsning mellan minibuss och tåg Ockelbo kommun 2011
Utredning av insats vid tågolycka i Kimstad 2010
Insatsutvärdering vid urspårning av väteperoxidvagn i Kristianstad 2010
Räddning vid stora tågkrascher
Den tidigare webbutbildningen är numera ett kunskapsdokument.
Räddning vid stora tågkrascher
Anteckningar och presentationer från nätverk
Nätverksträff Trafikolycka Personbil 7 december 2021
-
Presentationer, nätverksträff 7 dec 2021
- HåkanWingfors_HFhud.pdf
- Hantering av kolfiberlaminat vid olyckor (7 december 2021).pdf
- Komplicerad losstagning.pdf
- Presentationer om vägledningsarbete för gasfordon.pdf
- Stålstrukturer i moderna fordon - påverkan på klippbarhet och extraktion.pdf
- Teknik och Metod - Losstagning moderna personbilar.pdf
- Uppdaterade Riktlinjer från HLR-rådet.pdf
-
Anteckningar från nätverk Tung räddning
Erfarenhetsseminiarum för instruktörer 2018
Den 28 november 2018 genomfördes det årliga instruktörsseminariet för buss och tågräddning på Arlanda med ett 70- tal deltagare från räddningstjänst och ambulanssjukvård. Syftet med de årliga seminarierna är att i dialog sprida kunskap och dela erfarenheter av inträffade händelser samt hur samhällsutvecklingen påverkar insatsarbetet på en skadeplats. Fokus för årets seminarium var presentationer och betraktande av inträffade händelser men även de risker som uppstår med anledning av användandet av nya drivmedel för fordon på våra vägar.
Erfarenhetsseminarium för instruktörer 2017
Den 5 december 2017 genomfördes på Arlanda det årliga instruktörsseminariet för buss och tågräddning, med ett 60-tal deltagare från räddningstjänst och ambulanssjukvård. Syftet med seminariet är att sprida kunskap och dela erfarenheter av räddningsinsatser vid denna typ av händelser. Fokus för årets seminarium var de större olyckor som inträffat i Sveg, Västerås och Linköping, men även studier och utvecklingsarbeten som pågår inom området presenterades.