Till innehåll på sidan

Nationellt tillståndsregister för explosiva varor (NATEV)

Det nationella tillståndsregistret för explosiva varor (NATEV) förväntas försvåra tillgången till sprängmedel för illegal användning. Registret gör det möjligt att kontrollera att ett tillstånd för explosiva varor är giltigt. I första hand kommer det att användas av handlare av explosiva varor men också av kommuner och Polismyndigheten.

Den 8 juli 2024 öppnades registret upp för kommuner, kommunala räddningstjänstförbund och MSB. Tillsammans ser de till att registret löpande fylls med information om befintliga tillstånd gällande explosiva varor. Från 8 oktober 2024 finns det också tillgängligt och kan användas av andra myndigheter och enskilda handlare.

Inom ramen för regeringsuppdrag (Ju2020/01749/SSK), att kartlägga och analysera kommunernas arbete med tillstånd och tillsyn av explosiva varor enligt LBE, lyftes behovet av ett nationellt tillståndsregister för explosiva varor från både Polisen och kommuner.

Viktigt verktyg för att motverka organiserad brottslighet

NATEV förväntas bland annat få som effekt att tillgången till sprängmedel för illegal användning försvåras. Detta genom att det förenklar möjligheten att kontrollera att ett tillstånd för explosiva varor är giltigt. I första hand hos handlare av explosiva varor, men även hos kommuner och Polismyndigheten. Registret kan komma att bli ett viktigt verktyg för Polismyndigheten, i arbetet med att motverka organiserad brottslighet.

Vilken information kommer finnas i NATEV?

Viktigt att poängtera är att NATEV inte är ett handläggningssystem för tillståndsgivning. I NATEV samlas viss information från beslutade tillstånd avseende explosiva varor. Exempelvis finns det information om vem eller vilka som har tillstånd gällande explosiva varor i Sverige.

En fördel för kommunerna är att de kan hitta information om tillstånd som utfärdats av andra kommuner. Enligt de lagändringar som trädde i kraft samtidigt som NATEV öppnades upp ska registret också innehålla information om godkända föreståndare, deltagare och personer med betydande inflytande (PBI).

Vem ska ha behörighet till registret?

NATEV är till för kommuner, myndigheter och enskilda handlare av explosiva varor. Tanken är inte att vem som helst ska kunna få behörighet till registret. Det är personer som i sin yrkesroll har ett behov av att kunna få fram uppgifter gällande tillstånd för explosiva varor som ges behörighet.

I förordningen (2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor står angivet att de myndigheter som har rätt att ta del av uppgifter från registret är förutom MSB, Kustbevakningen, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Tullverket och Åklagarmyndigheten, om den mottagande myndigheten behöver uppgifterna i sin brottsbekämpande verksamhet eller för kontroll av tillstånd vid införsel eller utförsel över Sveriges gräns.

Med enskilda handlare avses verksamheter som säljer explosiva varor till annan tillståndspliktig verksamhet.

Tidslinje för arbetet med NATEV

  • 22 december 2022

    MSB får i uppdrag att utveckla ett nationellt tillståndsregister för explosiva varor (NATEV).

  • 14 maj 2024

    Publicering av Prop. 2023/24:139 Explosiva varor- ett nationellt tillståndsregister och kriminalisering av förstadier till brott mot tillståndsplikten.

  • 8 juli 2024

    Nödvändiga ändringar i lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor, förordningen (2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor samt offentlighet- och sekretesslagen (2009:400) träder i kraft. Nya föreskrifter gällande NATEV publiceras.

    NATEV tas i bruk för kommuner, kommunala räddningstjänstförbund och MSB.

  • 8 oktober 2024

    All information om befintliga tillstånd skall finnas infört i NATEV. Kustbevakningen, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Tullverket och Åklagarmyndigheten samt enskilda handlare av explosiva varor kan få tillgång till registret.

Till toppen av sidan