Statsbidrag för naturolyckor
Har din kommun bebyggelse som hotas av ras, skred, översvämning eller erosion? Då har kommunen möjlighet att söka statligt bidrag till förebyggande åtgärder. På denna sida hittar du information om vilka åtgärder kommunen kan söka bidrag för, vad ansökan ska innehålla, hur du ansöker och vanliga frågor och svar om statsbidraget.
Klimatförändringarna innebär att klimatanpassning och förebyggande arbete blir allt viktigare. Hos MSB kan kommuner söka statsbidrag för att genomföra bland annat klimatanpassningsåtgärder.
Dessa åtgärder kan du söka bidrag för
En kommun kan söka bidrag för förebyggande åtgärder som minskar sannolikheten eller konsekvenserna av naturolyckor i befintlig bebyggelse. De naturolyckor som omfattas är ras, skred, översvämning och erosion. Exempel på åtgärder mot ras, skred och erosion är tryckbankar, spontning och avschaktning av slänter. För att minska konsekvenserna av översvämning kan man bygga vallar, pumpar, fördröjningsmagasin och skyfallsleder. Val av åtgärd varierar från plats till plats.
I MSB:s karttjänst kan du se exempel på åtgärder som har beviljats bidrag.
Karttjänst – Statsbidrag till åtgärder mot naturolyckor
Mer fakta om statsbidraget
För att genomföra förebyggande åtgärder mot naturolyckor kan kommuner söka ett statsbidrag hos MSB. Det årliga anslaget för bidraget är från år 2022 höjt till cirka 500 miljoner kronor. Genom beslut av årets vårändringsbudget gjordes en tillfällig omfördelning av medel och tillgängligt belopp för statsbidraget för 2023 är cirka 475 miljoner kronor. MSB handlägger ansökningarna och det finns en förordning (SFS 2022:1395) som styr villkoren för att få bidrag, dessa är reglerna i korthet:
- Bidrag kan lämnas till åtgärder som minskar sannolikheten för eller konsekvenserna av naturolyckor i befintlig bebyggelse
- De naturolyckor som omfattas är översvämning, ras, skred eller erosion
- Bidrag kan lämnas till upp till 60 procent av kostnaden för åtgärden och övriga bidragsberättigade kostnader
Förordning om statsbidrag till kommuner för förebyggande åtgärder mot naturolyckor SFS 2022:1395
Så här ansöker du
Ansökan görs elektroniskt via e-tjänst. Det finns två ansökningsperioder per år:
- första måndagen i december till första måndagen i mars
- första måndagen i juni till första måndagen i september
Att tänka på innan ansökan
I en ansökan är det viktigt att hotbilden är noggrant utredd och att de förebyggande åtgärderna beskrivs tydligt med kartor, ritningar och beräkningar.
Olika utredningar krävs beroende på om ansökan avser förebyggande åtgärder mot översvämning ras, skred eller erosion. Är åtgärden beskriven i en plan eller åtgärdsprogram? Vilka tillstånd behövs? Om tillstånd krävs behöver det vara på plats innan en ansökan kan beviljas.
I vägledningen nedan hittar du mer information om vilka åtgärder du kan söka för samt vilka underlag som ska bifogas ansökan.
Använd MSB:s kartunderlag
Som ett underlag till ansökningarna utför MSB översiktliga karteringar av markens stabilitet inom bebyggda områden samt karteringar av översvämningshotade områden. Karteringarna kan också utgöra ett stöd till den kommunala riskhanteringen.
Översiktlig stabilitetskartering i morän och grova jordar Översiktlig stabilitetskartering i finkorniga jordarÖversvämningskarteringarKartunderlag finns även hos andra myndigheter som SMHI, SGI och SGU.
Ansök via e-tjänst
Ansökan görs elektroniskt via e-tjänst. Det finns två ansökningsperioder per år:
- första måndagen i december till första måndagen i mars
- första måndagen i juni till första måndagen i september
Övrig tid på året är e-tjänsten stängd.
Sammanställning av beslutade bidrag
-
Sammanställning: statsbidrag naturolyckor
- Sammanställning av beslutade bidrag 2022
- Sammanställning av beslutade bidrag 2021
- Sammanställning av beslutade bidrag 2020
- Sammanställning av beslutade bidrag 2019
- Sammanställning av beslutade bidrag 2018
- Sammanställning av beslutade bidrag 2017
- Sammanställning av beslutade bidrag 2016
- Sammanställning av beslutade bidrag 2015
- Summering av utbetalade bidrag 2015-2022
Frågor och svar
-
Hur stort är anslaget och hur många ansökningar brukar lämnas in?
Nedan finns en sammanställning av hur många ansökningar som har inkommit sedan 2010. I tabellen finns även uppgifter om anslagets storlek, sökt belopp samt vilken typ av naturolycka som ansökningarna har avsett.
Om en ansökan inte är klar för beslut under det år som den har lämnats in, fortsätter handläggningen under nästkommande år. En ansökan kan beviljas först när alla eventuella kompletteringar har lämnats in och har granskats.
-
Var hittar jag information om vilka åtgärder som har beviljats bidrag?
I MSB:s karttjänst hittar du exempel på åtgärder som har beviljats statsbidrag. Kartan kommer att fyllas på med fler objekt efterhand.
En sammanställning över beslutade bidrag hittar du högre upp på denna sida.
-
Går det att söka bidrag för naturbaserade lösningar?
Absolut! Naturbaserade lösningar ingår i begreppet ”fysiska åtgärder”. Viktig dock är att åtgärden minska risken för naturolyckor i befintlig bebyggelse på ett varaktigt sätt.
-
Går det att söka bidrag för skyfallsåtgärder?
Ja. Förebyggande åtgärder mot översvämning omfattar såväl översvämningar från skyfall som vattendrag och hav.
-
Är uppdimensionering av dagvattenledningar bidragsberättigat?
Uppdimensionering av dagvattenledningar kan utgöra en del i ett paket av åtgärder som krävs för att minska konsekvensen av skyfall, ofta i kombination med öppna dagvattenlösningar, höjdsättningsåtgärder med mera. Enbart uppdimensionering för att till exempel klara ett tioårsregn är inte bidragsberättigat då det inte är en förebyggande åtgärd för naturolycka.
-
Kan privatpersoner eller företag söka bidraget?
Nej, bidraget är endast till för kommuner. Kontakta din kommun om du vill diskutera åtgärder som kan vidtas. Många kommuner har råd och information om förebyggande åtgärder på sina webbsidor. Fastighetsägare har ett långtgående ansvar att skydda sin egen fastighet eller egendom.
-
Varför kan inte bidraget finansiera 100 procent av åtgärdens kostnad?
Kommunen har ett eget ansvar för förebyggande åtgärder och behöver se till att resurser finns för det. Genom att inte finansiera hela beloppet möjliggör det också för fler kommuner att ta del av bidraget. Fastighetsägare har också ett intresse av att förebyggande åtgärder vidtas och kan bidra till finansieringen.
-
Kan åtgärden finansieras med flera olika offentliga stöd och bidrag?
Ja, bidraget får kombineras med andra former av offentligt stöd under förutsättning att de sammanlagda stöden inte överskrider kostnaden för åtgärden och övriga bidragsberättigade kostnader.
-
Kan en kommun få bidrag för nybyggnadsprojekt?
Nej, bidraget är endast till för att skydda befintlig bebyggelse.
-
Kan en kommun få bidrag för tillfälliga åtgärder?
Nej, bidrag lämnas till åtgärder som ger ett varaktigt skydd.
-
Kan kommunen få bidrag för utredningar?
Bidrag kan lämnas för kostnader för de utredningar som behövs för att den förebyggande åtgärden ska kunna vidtas. Exempel på sådan är en geoteknisk utredning på fördjupad nivå. Övergripande studier och riskanalyser omfattas inte av bidraget. Bidrag till en utredning lämnas i samband med att beslut fattas om bidrag för själva åtgärden.
-
Behöver åtgärden påbörjas samma år som man ansöker om bidrag?
Nej, en åtgärd kan påbörjas senare men kommunen behöver ha en tidplan för när åtgärden ska genomföras.
-
Hur bedömer MSB vilka ansökningarna?
MSB gör en bedömning av alla inkomna ansökningar för att se om de uppfyller bestämmelserna i förordningen (SFS 2022:1395). Vid fördelningen av bidrag ska den eller de åtgärder prioriteras som bedöms ha bäst förutsättningar att på ett varaktigt sätt uppfylla syftet med stödet. SMHI, SGI och SGU stödjer MSB i bedömningarna av ansökningarna.
För åtgärder som inte är bidragsberättigade lämnas avslag. Avslag kan också lämnas till lägre prioriterade ansökningar eller på grund av medelsbrist.
-
Kan ett beslut om bidrag överklagas?
Nej, MSB:s beslut om statsbidrag kan inte överklagas.
-
När får kommunen ett beslut?
En ansökan kan beviljas först när ansökan är komplett och alla underlag är inlämnade och granskade. Eventuella tillstånd för åtgärden behöver också vara beviljade innan MSB kan fatta beslut om bidrag.
Storleken på anslaget och bemyndiganderamen för statsbidraget påverkar också möjligheten att fatta beslut.
En kommun kan därför få vänta på beslut till dess att nästa års anslag finns tillgängligt.
-
När får kommunen utbetalning av ett bidrag som beviljats?
När en ansökan har beviljats får högst 50 procent av bidraget betalas ut i förskott. Bidraget betalas därefter ut efter upparbetade kostnader. Minst 20 procent av bidraget betalas ut först efter att en slutrapport har lämnats in och godkänts av MSB.
-
Varför går det inte att söka bidrag för åtgärder mot andra typer av naturolyckor som exempelvis skogsbrand?
Bidrag ges endast till förebyggande åtgärder mot översvämning, ras, skred eller erosion vilket framgår av förordning (2022:1395) .
-
Hur länge har det funnits statsbidrag för förebyggande åtgärder mot naturolyckor?
Kommunerna har kunnat söka statsbidrag sedan 1986. Statsbidrag infördes som ett extra skatteutjämningsbidrag till kommuner särskilt utsatta för jordskred och andra naturolyckor. Sedan 1994 har MSB (dåvarande Räddningsverket) beslutat och fördelat statsbidraget för förebyggande åtgärder mot naturolyckor.
-
Vad är samhällsviktig verksamhet?
Med samhällsviktig verksamhet avses verksamhet, tjänst eller infrastruktur som upprätthåller eller säkerställer samhällsfunktioner som är nödvändiga för samhällets grundläggande behov, värden eller säkerhet.
Senast granskad: 15 september 2023