Till innehåll på sidan

Lättläst: Elda försiktigt i din kamin

Du som har en kamin
eller en öppen spis
ska vara försiktig när du eldar.
Så här gör du
för att minska risken
för brand.

Kolla din kamin

Alla kaminer och öppna spisar
ska sotas och kontrolleras.
Annars får du inte elda.
Hur ofta det ska göras
beror på hur mycket
du använder kaminen.
Du kan fråga sotaren om det.

Tänk på det här när du eldar

  • Elda inte för länge.
    Och använd max tre kilo ved per timme.
    Annars kan det bli för varmt.
  • Veden ska vara torr.
  • Kaminen ska svalna lika länge som du har eldat.
    Om du har eldat i fyra timmar
    ska du vänta minst fyra timmar
    innan du eldar igen.
  • Tänd inte elden med bensin, T-sprit eller liknande.

Ta hand om askan

Det kan finnas glöd kvar i askan i flera dagar.
Lägg askan i en hink av metall.
Sätt på locket.
Ställ hinken på en plats som inte kan börja brinna.
Till exempel på ett golv av sten.

Elda inte för mycket

En kamin är bara till
för att värma upp rummet där den står.
Den är inte till
för att värma upp ett helt hus.
Elda därför försiktigt.

Det finns kaminer utan skorsten

En del kaminer har ingen skorsten.
I stället eldar man med en särskild vätska.
Den kan lätt börja brinna.
Elda bara med den vätska
som är till för kaminen.
Kaminen ska vara kontrollerad
och monterad på rätt sätt.

Till toppen av sidan