Till innehåll på sidan

Mediernas beredskapsråd

Mediernas beredskapsråd är en viktig del i MSB:s arbete med frågor som rör medieberedskap.

Inom rådet förs en kontinuerlig dialog kring medieföretagens säkerhet, beredskap, krisledningsförmåga och samverkan. Arbetet sker på frivillig basis och en av rådets viktigaste uppgifter är att arbeta för en öppen dialog och ett ömsesidigt förtroende mellan aktörerna.
 
Samarbetet bygger på det kunskapsutbyte som sker mellan ledamöterna. En viktig förutsättning för att kunna agera snabbt och effektivt vid kriser är gemensamma kunskaper om hot, risker, sårbarheter, styrkor och tillgängliga resurser. Dagens nätverk och det förtroende som finns mellan ledamöterna i rådet har stor betydelse vid en framtida kris.
 
I Mediernas beredskapsråd sitter representanter från:

  • Bauer Media Group
  • Bonnier News
  • Canal Digital/Allente
  • Com Hem/Tele2
  • Nordic Entertainmentgroup
  • Post- och telestyrelsen
  • Radiobranschen
  • Schibsted
  • Sveriges Radio
  • Sveriges Television
  • Teracom
  • TT Nyhetsbyrån
  • TU – Medier i Sverige
  • TV4 AB

Frågor som diskuteras på sammanträdena är till exempel: Vad blir konsekvenserna för samhället vid ett elavbrott som pågår mer än ett dygn och som drabbar mediesektorn – kommer tidningen som vanligt i brevlådan och kan vi fortfarande titta på TV och lyssna på radio? Hur kan näringslivet och MSB samarbeta före, under och efter en kris?
 
Rådet sammanträder fyra gånger per år och ordförande är MSB:s generaldirektör.

Medieberedskap

Till toppen av sidan