Till innehåll på sidan

Intervju med Caroline Falkengren, Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM)

Caroline Falkengren arbetar som tillförordnad enhetschef på enheten av Genomförande av skydd och beredskap på Strålsäkerhetsmyndigheten. Här kan du läsa om Carolines erfarenheter om Högre kurs i samhällets krisberedskap och totalförsvar steg 1 och steg 2.

Varför valde du att ansöka till Högre kurs steg 1 och Högre kurs steg 2?

När jag sökte till steg 1 år 2019 jobbade jag som kommunikationsstrateg och pressansvarig på Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM). Jag jobbade mycket med övningsplanering och utbildning för vår krisorganisations kommunikationsfunktion och med tanke på SSM:s roll och uppdrag i krishanteringssystemet så såg jag Högre kurs steg 1 som ett bra sätt att få en bättre helhetsförståelse i jobbet helt enkelt.

När jag sedan sökte till steg 2, våren 2021, så jobbade jag som utredare kopplat till civilt försvar på SSM. I samband med det kändes steg 2 som ett bra steg för att få en större helhetsförståelse för säkerhetspolitik och förhållandena utanför Sveriges gränser som påverkar totalförsvarsuppbyggnaden i Sverige. När jag sedan blev antagen till kursen jobbade jag som tillförordnad enhetschef och som enhetschef behöver man också ha förståelse för de här frågorna. De påverkar hela organisationen, oavsett vilka sakfrågor man jobbar med. Det handlar om att kunna förtydliga internt vad vi har för roll och ansvar och vad det är för förhållanden som vi verkar under.

Varför skulle du rekommendera personer som gått Högre kurs steg 1 att också gå Högre kurs steg 2?

Steg 1 handlar ju mycket om Sveriges interna förhållanden och hur krisberedskapen i Sverige är organiserad och uppbyggd. Steg 2 bygger vidare och tittar på hur förhållanden i omvärlden påverkar Sverige, svensk krisberedskap och totalförsvar. Medan steg 1 ger kunskaper för att förstå hur Sverige har organiserat sig för att hantera samhällsstörningar så ger steg 2 kunskaper om hur förhållanden i andra områden i omvärlden påverkar Sverige och hur vi behöver jobba med krisberedskap och totalförsvar här. På min kurs tittade vi specifikt på Arktis, Östersjön och Svarta havet och använde dessa områden som grund för våra diskussioner.

Vilka förväntningar hade du om Högre kurs steg 2? Infriades dessa förväntningar?

Mina förväntningar handlade om att få en större förståelse för den säkerhetspolitiska situationen i stort men även att kunna diskutera frågorna med kursdeltagare från andra organisationer. En stor del av kursen är ju övriga kursdeltagare och den kompetensen de tar med sig in i kursen. En stor behållning är de diskussioner vi haft i klassrummet i samband med olika föreläsningar och i samband med de resor vi gjort. Övriga kursdeltagare är ett väldigt värdefullt nätverk man har med sig efter kursen.

Vilka nya kunskaper och erfarenheter tar du med dig vidare?

Förståelse för omvärlden och hur Sverige är en del i global säkerhetspolitik samt djupare förståelse för konfliktområden och spänningsområden som finns. Även förståelse för EU och Nato, vi var i Bryssel och diskuterade mycket totalförsvar kopplat till EU och Nato, i den kontexten som vi diskuterade lärde jag mig mycket.

Med de lärdomar du har fått från steg 1 och 2 om hur förebygga och hantera samhällsstörningar över hela hotskalan – hur kommer du använda dessa kunskaper i ditt arbete?

Just nu är jag tillförordnad enhetschef för Genomförande av skydd och beredskap, en av myndighetens två beredskapsenheter, och där jobbar vi av förklarliga skäl väldigt mycket med just de här frågorna. Så det här är erfarenheter som jag hela tiden har med mig när vi på myndigheten planerar framåt hur vi ska rigga oss för att kunna hantera de utmaningar som finns.

Slutord

Det är en väldigt bra kurs och jag är tacksam att jag har en arbetsgivare som låtit mig gå en så omfattande utbildning som är väldigt värdefullt i mitt arbete framåt.

Till toppen av sidan