Nationella riktlinjer för samverkan i Rakel
Nationella riktlinjer för samverkan i Rakel är ett övergripande styrdokument som anger hur samverkan ska gå till inom och mellan samhällsnivåerna: lokalt, regionalt och nationellt.
På den här sidan
Nationella riktlinjer för samverkan i Rakel
Riktlinjerna vänder sig till dig som planerar din organisations Rakelkommunikation. De består av ett huvuddokument och en bilaga som du hittar i slutet av dokumentet.
I huvuddokumentet finns information om samverkan i Rakel på en övergripande nivå. I bilagan finns mer detaljerad information om den talgruppsstruktur som gör samverkan möjlig. Bilagan är ett viktigt verktyg när du gör en lednings- och sambandsanalys.
Det finns även en talgruppsmatris i Excel-format som innehåller beskrivningar av alla samverkanstalgrupper och vilka som har rättigheter till de olika talgrupperna.
Publikation
Nationella riktlinjer för samverkan i Rakel
MSB342, 2022
Rakel är ett statligt kontrollerat kommunikationssystem för radiokommunikation och ledning inom verksamheter som upprätthåller allmän ordning, säkerhet, hälsa och försvar. MSB förvaltar och utvecklar ...
Förvaltningsgruppen för nationella riktlinjer för samverkan i Rakel
Förvaltningsgruppen för nationella riktlinjer för samverkan i Rakel ska kvalitetssäkra förvaltning och utveckling av lednings- och samverkanstalgrupper i Rakel och säkerställa användarnas krav på säkerhet. Förvaltningsgruppen tar emot och bereder ärenden med önskemål om förändringar i talgrupper.
-
Förvaltningsgruppen för nationella riktlinjer för samverkan i Rakel
Förvaltningsgruppen för nationella riktlinjer för samverkan i Rakel ska kvalitetssäkra förvaltning och utveckling av lednings- och samverkanstalgrupper i Rakel och säkerställa användarnas krav på säkerhet.
Förvaltningsgruppen tar emot och bereder ärenden med önskemål om förändringar i talgrupper. Beslut tas fyra gånger per år i samband med möte. Gruppen består av representanter från aktörer på lokal, regional och nationell nivå.
Syfte med förvaltningsgruppens arbete är att:
- Säkerställa att nationella riktlinjer för Rakel stödjer metoder för samverkan utifrån aktörsgemensamma behov.
- Vid önskemål av förändringar, beakta en helhetssyn utifrån nuvarande samverkansstruktur och metodik som finns angiven i nationella riktlinjer för samverkan i Rakel.
- Ta hänsyn till nationella, regionala och lokala förutsättningar.
- Se till att aktörernas krav på säkerhet och sekretess i systemet bibehålls.
Vill din organisation anmäla ett ärende om behov av förändring eller utökning av samverkanstalgrupp i Rakel?
Anmäl ert behov så behandlas ärendet på förvaltningsgruppens möte.
Talgruppsmatris med samverkanstalgrupper
Talgruppsmatrisen innehåller samverkanstalgrupper i Rakel. Den är ett stöd när ni ska fylla i ert programmeringsunderlag.
Talgruppsmatris – talgrupper för samverkan i Rakel
Namnanrop i Rakel
Namnanrop är ett alternativ till nummeranrop i Rakel. I vissa situationer kan det bli tydligare att använda namnanrop istället för nummeranrop, särskilt vid samverkan över geografiska gränser eller vid samverkan mellan aktörer som sällan har kontakt via Rakel. Ett annat skäl att välja namnanrop kan vara att du vill förtydliga vilken funktion du representerar.
Namnanrop innehåller ofta det lokala eller regionala namnet eller funktionen.
Tabellens målgrupp är i första hand RAPS-organisationerna (Räddningstjänst, Ambulans, Polis och SOS Alarm) och andra myndighetsfunktioner inom räddningstjänstområdet, och övriga som har behov av att kunna samverka med dessa organisationer i Rakel.
Meddela ändring av namnanrop
Om din organisation ändrar era namnanrop så meddela Förvaltningsgruppen för nationella riktlinjer för samverkan i Rakel så att vi kan hålla listan aktuell.
Anrop | Funktion | Organisation/uppdragsgivare | Anmärkning |
---|---|---|---|
Air coordinator | ACO (Aircraft Co-Ordinator) | Utses av Sjöfartsverket och räddnings-tjänstansvariga myndigheter. | Funktion som på uppdrag av räddningsledaren koordinerar en insats med flera flygande resurser. |
OSC | OSC (On Scene Co-ordinator) | Utses av Sjöfartsverket eller Kustbevakningen beroende på typ av insats. | Funktion som på uppdrag av räddningsledaren koordinerar en insats med flera sjögående resurser vid sjöräddningsinsats eller miljöräddningsinsats. |
SOSC | SOSC (On Scene Co-ordinator) | Utses av Kustbevakningen. | Vid internationella miljöräddningsinsatser kallas funktionen SOSC – Supreme On Scene Commander. |
KBV LC | Kustbevakningens ledningscentral | Kustbevakningen | Leder Kustbevakningens operativa verksamhet i hela landet. |
Sweden Rescue | Sjö- och flygräddningscentral (JRCC) | Sjöfartsverket | Sjö- och flygräddningscentralen |
SOS | SOS-central | SOS Alarm | Operativ trafik med SOS central. Vid behov kompletteras med specifik funktion. Exempel: SOS KBA eller SOS Växjö. |
Räddning 100 | SSRC | Storstockholms brandförsvar | Larm- och ledningscentral för Storstockholms brandförsvar |
Räddning 800 | RCSL | Södertörns brandförsvarsförbund | Larm- och ledningscentral för Södertörns brandförsvarsförbund |
Räddning SÄRF | Vakthavande befäl | SÄRF | Ledningscentral/inre befäl Södra Älvsborgs räddningstjänstförbund |
LC Fyrbodal | Inre befäl | NÄRF | Ledningscentral/inre befäl Räddningstjänsten Norra Älvsborgs räddningstjänstförbund |
LC53 | Vakthavande befäl | Larm- och ledningscentral för Samhällsskydd Mellersta Skaraborg | Kommuner kring Falköping |
RSG 5–1 | RC Räddningstjänsten Storgöteborg | Larm- och ledningscentral för Västra Räddningsregionen | Larm- och ledningscentral för Räddningstjänsten Storgöteborg |
2 55–1000 | Inre befäl | HILL, Hallands integrerade inre ledning, Halmstad | |
Räddning Bergslagen | Räddningscentral Bergslagen, Örebro | Räddningsregion Bergslagen | Räddningstjänst i Örebro och Värmlands län samt delar av Dalarna och Västra Götaland. |
Räddning 4–3 | Ledningscentral Småland-Blekinge | Räddningstjänstsamverkan Småland-Blekinge | Betjänar de kommunala räddningstjänstorganisationerna i Jönköpings, Kronobergs och Blekinge län samt Ydre kommun i Östergötlands län och Hultsfreds, Vimmerby och Västerviks kommuner i Kalmar län. |
2 68–1000 | Kalmar trygghets- och larmcentral | Räddningstjänst Södra Kalmar län | |
RC-Syd | Inre befäl och larmbefäl | Räddningscentralen Hyllie | Räddningscentralen Hyllie (inre befäl och larmbefäl) |
Räddning 100 | RC Mitt, Stockholm-Täby | Räddningsregion Mitt | |
RC Kristianstad | Inre befäl och operatörer | Räddningscentralen Kristianstad | Räddningstjänster i Nordöstra Skåne |
Vakthavande befäl | Vakthavande befäl | Räddningscentral Nord, Luleå | Vakthavande befäl |
RC Bårslöv | Inre befäl | Räddningstjänsten Nordvästra Skåne | Hanterar RSNV och Höganäs |
LC FyrBoDal | Räddningscentral Trollhättan | Räddningscentral Trollhättan | NÄRF, RMB och Orust |
Militär XX | MIC (Militär insatschef) | Försvarsmakten | Vid samverkan med den militära insatschefen under insats. XX = De två sista siffrorna i MSISDN. |
Trafikverket | Trafikledningscentral Väg | Trafikverket | Ledningscentraler Väg för Region Nord, Mitt, Väst och Syd. Vid behov kompletteras med till exempel: TLC Syd. |
Trafik Stockholm | Trafikledningscentral Väg | Trafikverket och Stockholms stad | Ledningscentral Väg för Trafikverkets Region Stockholm, Region Öst samt Stockholms stad. |
Polis 1–0 | RLC region Nord | Polisen | Innefattar län: Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland. |
Polis 2–0 | RLC region Mitt | Polisen | Innefattar län: Gävleborg, Uppsala, Västmanland. |
Polis 3–0 | RLC region Stockholm | Polisen | Innefattar län: Stockholm, Gotland. |
Polis 4–0 | RLC region Öst | Polisen | Innefattar län: Östergötland, Södermanland, Jönköping. |
Polis 5–0 | RLC region Väst | Polisen | Innefattar län: Västra Götaland, Halland. |
Polis 6–0 | RLC region Syd | Polisen | Innefattar län: Kalmar, Kronoberg, Skåne, Blekinge. |
Polis 7–0 | RLC region Bergslagen | Polisen | Innefattar län: Örebro, Dalarna, Värmland. |
Polis 8–0 | NLC (Nationella ledningscentralen) | Polisen |