Stöd till kommunal tillsyn enligt LSO
Här finns stöd som riktar sig både till dig som planerar och organiserar kommunens tillsynsverksamhet och till dig som utför tillsynerna. Här finns en handbok och erfarenheter från rättsfall. En viktig del i kommunernas förebyggande verksamhet är att genomföra tillsyn av den enskildes skyldigheter enligt LSO.
På den här sidan
I MSB:s uppdrag ingår bland annat att arbeta för ökad brandsäkerhet i samhället. Detta arbete bedrivs exempelvis bland annat genom vägledning till kommunerna för den förebyggande verksamheten.
Handbok: Kommunal tillsyn enligt lagen om skydd mot olyckor
Tillsynshandboken ska stödja dig som planerar eller utför kommunal tillsyn enligt LSO att arbeta i linje med lagstiftningen, inte minst MSBFS 2021:8 som trädde i kraft halvårsskiftet 2022.
MSBFS 2021:8Syftet med nya handboken är att bidra till en likriktad och effektiv tillsyn i hela landet. Handboken ska bidra till att fokusera tillsynen där konsekvenserna riskerar att bli stora och där tillsyn bedöms vara en effektiv förebyggande åtgärd. Metodstödet i handboken är utvecklat för att förenkla, förtydliga och förklara hur kommunens tillsynsverksamhet kan bedrivas för att uppfylla lag och föreskrifter. Det handlar dels om planering och dels om att kunna identifiera och åtgärda brister i det enskilda tillsynsärendet.
Handboken kommer att tryckas och finnas för beställning under första kvartalet 2023.
MSB1994, 2022
Handboken Kommunal tillsyn enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor vänder sig till dig som arbetar med tillsyn i kommunen. Den ger både stöd till kommunens övergripande planering av tillsynsverks...
Jämfört med den tidigare boken beskriver den nya handboken kommunens samlade tillsynsuppdrag och riktar sig även till de som planerar och organiserar hela tillsynsverksamheten.
Handboken ger
- vägledning till kommunerna för den tillsynsverksamhet som kommunerna har när det gäller tillsynen enligt lagen om skydd mot olyckor
- stöd till kommunerna och de kommunala tillsynsförrättarna i deras uppdrag att planera, genomföra och följa upp tillsynen. Stor vikt har lagts på att ge stöd vid bedömningen av skäligt brandskydd.
- underlag för MSB:s utbildningar inom området.
-
När ska samråd ske med riksantikvarieämbetet (RAÄ) enligt MSBFS 2021:8 §12?
Vid kontakt med dem hänvisar de till fastighetsägaren som förvaltar det statliga byggnadsminnet.
MSBFS 2021:8 12 § anger att samråd ska genomföras vid behov, och i allmänna råden anges RAÄ som part för de byggnader som är skyddade som statliga byggnadsminnen. Vid behov anses vara inför beslut som kan stå i strid med andra lagstiftningar och därmed kan påverka det skyddsvärda i byggnaden. En bra dialog med förvaltaren eller fastighetsägaren är viktig. De har kunskap både om det skyddsvärda och vilka åtgärder de föredrar, tekniska åtgärder eller ändrad användning, för att nå ett skäligt brandskydd. Det bästa är om det går att hitta en lösning som underlättar för verksamheten, som ger ett tillräckligt gott brandskydd och som samtidigt bevarar kulturarvet.
Det finns inget generellt behov av samråd tidigt i en process, vilket kanske är det som RAÄ ställer sig tveksamma till. Om man vill ställa krav på tekniska åtgärder som påverkar det skyddsvärda ska samråd ske med RAÄ, där även om även fastighetsägaren kan vara involverad. -
Får man slå ihop tjänsteanteckning och kommunicering inför beslut till ett och samma dokument?
MSB har inga synpunkter på hur räddningstjänster benämner sina dokument, så länge de kommunicerar det förvaltningslagen kräver. Huvudregeln är att allt material som är av betydelse för beslutet ska skickas till den eller de som är part/-er i ärendet.
Tillsynshandboken presenterar ett sätt på vilket MSB anser att man kan bedriva sin tillsynsverksamhet som också uppfyller förvaltningslagen. Det är dock upp till varje kommun att bestämma hur de ska bedriva sin verksamhet. MSB rekommenderar att kommunen involverar sin jurist i den processen. Mer information om kommunikation finns på sidan 74 i tillsynshandboken.
Generellt sett kan sägas att en tjänsteanteckning är ett dokument medan kommunicering avser den förvaltningsrättsliga åtgärden att låta parten i ärendet yttra sig över underlaget. Vid kommuniceringen skickas normalt en kommuniceringshandling med, där det framgår att parten ges tillfälle att yttra sig över handlingarna och hur lång tid denne har på sig att göra det.
Generellt är tjänsteanteckning och kommunicering inte samma dokument. Tjänsteanteckningen kan dock utgöra kommuniceringen, om man är tydlig i rubrik och text att det rör både tjänsteanteckning och kommunicering. Av handlingen måste det tydligt framgå hur lång tid parten har på sig att inkomma med synpunkter på underlaget och att om några synpunkter inte inkommer kan räddningstjänsten ändå fatta beslut i ärendet
-
Vilka ytterligare brandskyddskrav kan ställas på byggnader och anläggningar som omfattas av bilagan till MSBFS 2021:8?
Om ett objekt finns med i bilagan till MSBFS 2021:8 eller inte är i sig ingen grund till att ställa ytterligare krav på brandskyddet. Syftet med bilagan är att peka ut byggnader och anläggningar där behovet av kontroll är högre.
När det vid tillsyn kommer till att förelägga om förbättringar av brandskyddet gäller det normala kravet på att beslut måste motiveras utifrån skälighet och i förekommande fall särskilda omständigheter.
-
Varför ingår inte industrier i bilagan till MSBFS 2021:8?
Valet av vilka objekt som finns med i bilagan till MSBFS 2021:8 bygger till största del på objektiva kriterier. Några sådana objektiva kriterier har inte varit möjliga att definiera beträffande industrier; varken antal anställda eller lokalyta ger något bra mått på industrins risker. Därför krävs en lokal kännedom för att kunna bedöma vilka industrier som bör ingå i kommunens tillsynsplanering enligt §3.
Historiskt sett har större industrier alltid varit tillsynsobjekt och MSB har ingen intention att tillsyn av industrier ska upphöra.
-
Hur ska vi prioritera mellan tillsynsobjekt enligt bilagan till MSBFS 2021:8 och egenprioriterade objekt enligt § 3?
Det finns ingen förutbestämd prioritering mellan dessa kategorier av objekt.
-
Hur ska man tolka egendomsskydd utifrån MSBFS 2021:8?
Punktlistan i 2§ i föreskriften MSBFS 2021:8 är kriterier för vilka verksamheter som ska omfattas av planeringen av tillsyn då behovet av kontroll från samhället är högre, den anger inte att kravnivån för brandskyddet ska vara högre. De som är upptagna i bilagan är de verksamheter där MSB på ett objektivt sätt kan motivera att behovet av kontroll är högre då riskerna vid brand generellt sett är stora. De som räddningstjänsterna själva ska identifiera är där de på lokal nivå kan motivera att verksamheterna bör omfattas av planeringen utifrån lokala kunskaper.
Se även sidan 42 i handboken Kommunal tillsyn enligt LSO
-
Vilken data ska en förteckning över tillsynsobjekt enligt MSBFS 2021:8 §4 innehålla?
Det är inte specificerat hur förteckningen ska utformas eller exakt vad den ska innehålla, behovet av information kan variera per kommun. Förteckningen bör dock innehålla vilket/ vilka kriterier eller skäl som avgör att objektet ska ingå i tillsynsplaneringen. För att uppfylla övriga krav i föreskriften så ska kommunen ha en dokumenterad fristbedömning för varje objekt som omfattas av föreskriften, därav bör fristbedömning ingå i förteckningen.
Det är lämpligt att förteckningen även innehåller den information som krävs för att kommunen ska kunna planera tillsyn på objektsnivå. Det kan vara till exempel adress, fastighetsbeteckning, kontaktperson osv.
-
Omfattas dagmamma eller daghem i bostad av bilagan till MSBFS 2021:8?
Det är verksamhet som enligt skollagen (2010:800) ingår i skolväsendet, undantaget kommunal vuxenutbildning, som omfattas av bilagan.
Dagmammor, daghem i lägenheter och liknande ingår inte i skolväsendet och omfattas alltså inte av bilagan. De objekten har undantagits i bilagan eftersom de inte ansetts varit rimliga att ha med utifrån en nationell nivå, med utgångspunkt om möjligheten att ställa krav i ordinära boenden.
Det finns däremot inget som hindrar räddningstjänsten från att genomföra tillsyn i dessa verksamheter om de anser att behovet finns. Som vid alla bedömningar av skäligt brandskydd behöver tillsynsförrättaren utgå från de faktiska omständigheterna. Se sjustegsmodellen i tillsynshandboken för stöd. Exempelvis fall där det vanliga bostadsbrandskyddet är tillräckligt, men också fall där det föreligger särskilda omständigheter enligt LSO. Det kan även finnas fall där verksamheten skiljer sig avsevärt från en vanlig bostad och kräver åtgärder enligt Plan och bygglagen.
Erfarenheter från rättsfall
Som stöd till kommunerna i sin tillsyn av den enskildes ansvar enligt lagen om skydd mot olyckor (LSO) presenteras här ett urval av rättsfall efter överklagade tillsynsärenden. Samling av rättsfall kan ge vägledning om begreppet ”i skälig omfattning” och om vad som är skäligt brandskydd. Webbsidorna ersätter den tidigare publikationen med samma namn.