Stöd till kommuner om stärkt brandskydd för särskilt riskutsatta
MSB och Socialstyrelsen har bland annat tagit fram en webbutbildning, checklista och bedömningsstöd till kommunerna för att underlätta arbetet med att systematiskt stärka brandskyddet hos de mest riskutsatta.
På den här sidan
Ungefär 80 personer dör varje år i bostadsbränder i Sverige. Bland de som dör är äldre personer och personer med olika typer av funktionsnedsättningar överrepresenterade.
Sedan 2020 finns ett mål i Lagen om skydd mot olyckor (3 kap. 3 a § LSO) för det förebyggande arbetet som anger att ”Förebyggande verksamhet som staten och kommunerna ansvarar för enligt denna lag ska planeras och organiseras så att den effektivt bidrar till att förebygga bränder och andra olyckor samt förhindra eller begränsa skador till följd av bränder och andra olyckor. Särskild vikt ska läggas vid att förhindra människors död och andra allvarliga skador”
Att arbeta med stärkt brandskydd för riskutsatta är ett sätt att verka förbyggande mot människors död och andra allvarliga skador i bränder.
Vilka är särskilt utsatta?
Ålder är inte en riskfaktor i sig. Alla som har svårt att uppfatta eller snabbt sätta sig i säkerhet vid en brand är särskilt utsatta. Det finns också de som har ett beteende som ökar risken för brand.
Visste du?
- Av de som dör har många alkohol i blodet.
- Minst en tredjedel av alla dödsbränder relaterar till rökning.
Obs! Om det finns en kombination av riskfaktorer blir det förstås extra farligt. Till exempel om en person som har svårt att röra sig ibland också råkar tappa glödande cigaretter på sina kläder. Då blir behovet att ett förstärkt brandskydd mycket stort.
Vad kan stärka brandskyddet?
I alla bostäder bör det finnas brandvarnare. Dessutom rekommenderas brandsläckare och brandfilt. Detta tillsammans med bostadens grundskydd räcker för de flesta men inte för alla. Ett förstärkt brandskydd kan vara:
- Brandvarnare kopplad till trygghetslarm.
- Automatiska släcksystem.
- Svårantändliga textilier och rökförkläden.
- Spridning av kunskap om hur särskilt utsatta själva kan stärka sitt skydd.
- Varseblivningshjälpmedel, om du har svårt att höra larmet från brandvarnaren.
- Spisvakt, som bryter strömmen till spisen vid fara för brand.
Vem kan stärka brandskyddet?
MSB har tillsammans med Socialstyrelsen tagit fram en vägledning, en webbutbildning och annat stödmaterial till kommunerna. Genom att erbjuda lättillgängligt stödmaterial vill vi underlätta för kommunerna att arbeta för att stärka brandskyddet hos riskutsatta individer. Materialet riktar sig bland annat till handläggare och utförare som arbetar för och hos dessa individer. MSB har även tagit fram en broschyr för att privatpersoner själva ska kunna stärka sitt eller någon närståendes brandskydd. Ta gärna med dig broschyren när du träffar riskutsatta personer eller närstående.
Publikation
Brandsäker bostad för alla : Stärkt brandskydd för särskilt riskutsatta individer : Vägledning
MSB1659, 2020
Vägledningen kan ge stöd i att arbeta med en anpassning av brandskyddet hos särskilt riskutsatta individer i deras bostäder. Vägledningen vänder sig i första hand till personer som i sitt arbete på ol...
För beslutsfattare
Vi hoppas att beslutsfattare i kommunen väljer att avsätta resurser för att arbeta med den här frågan, utbilda personalen samt arbeta med att förstärka brandskyddet hos riskgrupperna.
Presentation för beslutfattareInformationsblad för beslutsfattare
För handläggare och utförare
Webbutbildning på Socialstyrelsens webbplats (använd till exempel webbläsarna Chrome eller Firefox)Bedömningsstöd för handläggare och utförare (pdf)Checklista vid riskinventering i vanliga bostäderPresentation för handläggare och utförareBroschyr för privatpersoner: Alla tar sig inte ut lika snabbt. Tyvärr tar bränder ingen hänsyn till det.
Stöd för kommunala möten
Kommunen och regionen är viktiga i arbetet för att minska antalet döda och allvarligt skadade i bostadsbränder.
Nedanstående film kan användas som komplement i ett kommunalt webinar, arbetsmöte eller liknande där olika kommunala eller regionala aktörer samlats. Filmen beskriver problembild, vilka som är utsatta, olika brandskyddsåtgärder, regelverk och kort om det nationellt framtagna stödmaterialet på denna webbplats.
Enkätundersökning om implementering av rökdetektor till trygghetslarm
Under första kvartalet 2024 genomförde MSB en undersökning om rökdetektorer kopplade till trygghetslarm. Totalt tillfrågades räddningstjänst och socialförvaltning i 25 kommuner, det vill säga 50 organisationer. Av dem svarade 29 organisationer att de ville delta.
Samtliga tillfrågade kommuner har uppgett i en enkät till Socialstyrelsen att de påbörjat implementering av rökdetektorer till trygghetslarm. Syftet med undersökningen var att ta del av kommunernas erfarenheter av implementering och användning av rökdetektorer till trygghetslarm som en åtgärd för särskilt riskutsatta. Nedan finns en sammanställning av de erfarenheter som MSB vill lyfta fram.
Enkäten genomfördes som en telefonintervju med representant från organisationen. I enstaka fall svarade organisationen via e-post istället. Urvalet av kommuner baserades på svar i Socialstyrelsens enkät om E-hälsa och välfärdsteknik där de på frågan "Vilka typer av välfärdsteknik finns tillgängliga i kommunens verksamheter?" och delfrågan "Brandlarm kopplat till trygghetslarmet" angett att de minst har påbörjat pilotstudie.
Frågor och svar i enkätundersökning om implementering av rökdetektorer och trygghetslarm
-
Vilka kriterier ska uppfyllas för att en brukare ska erbjudas rökdetektor till trygghetslarmet i er kommun och hur har ni tagit fram kriterierna?
Kommuner har gjort väldigt olika. I vissa kommuner ingår rökdetektor till trygghetslarmet i standardpaketet som erbjuds till samtliga användare. De har motiverat det med att brukarna är riskutsatta om de behöver trygghetslarm.
Andra har motiverat det med att det är svårt för den enskilda handläggaren att bedöma behovet, då är det bättre att inkludera alla brukare.
Andra kommuner har arbetat fram kriterier för vilka personer som ska erbjudas en rökdetektor.
Bland de som identifierats finns exempelvis personer som har svårt att utrymma själv, svårt att hantera en brand, har minnesproblematik eller missbruksproblematik, rökare eller att de har haft en brand eller -tillbud.
Kriterier har ofta tagits fram i samverkan mellan räddningstjänst och socialförvaltning och har beslutats politiskt för att det ska hålla över tid.
-
Hur ser larmkedjan ut vid larm från rökdetektorn?
Merparten av organisationerna har svarat att larmkedjan ser ut på följande sätt: När rökdetektorn aktiveras inkommer det ett prioriterat larm till trygghetscentralen. Larmoperatören i trygghetscentralen söker kontakt med brukaren via trygghetslarmet, och om brukar svarar att det är ett "falskt larm" larmas en hemtjänstgrupp till brukaren för att kolla till han eller henne. Om brukar inte går att få kontakt med eller svarar att det brinner larmar trygghetscentralens operatör 112 samt hemtjänsten. Larmet hanteras då enligt larmplaner hos larmcentralen som hanterar räddningstjänst samt att hemtjänstgrupp kommer till platsen.
Erfarenheter som lyfts fram av kommunerna är:
- Sorteringen av vilka larm som ska gå vidare till räddningstjänsten är effektiv.
- Viktigt att hemtjänsten vet vad de ska och kan göra i de fall de kommer fram före räddningstjänsten, så de inte utsätter sig för risk.
-
Hur upplever ni larmkedjan?
Merparten upplever att larmkedjan är effektiv och att rätt resurser kommer till platsen.
Erfarenheter som lyfts fram av kommunerna är:
- Digitala nycklar till brukare så att räddningstjänsten inte är beroende av hemtjänsten för att komma in har varit en framgångsfaktor i den kommunen.
- Larmoperatörerna i trygghetscentralen och hemtjänsten har kunskap om den enskilde brukaren som är viktig vid dessa larm.
- Det är viktigt att räddningsledningssystemet har kännedom om att det finns rökdetektorer till trygghetslarm för att larm inte ska prioritera ner när de inkommer till räddningstjänsten.
- Bra med återkommande avstämning mellan räddningstjänst, socialförvaltning och leverantör av trygghetslarm för att följa upp händelser.
-
Hur har ni upplevt upphandling och/eller implementering av rökdetektorer till trygghetslarm?
Få har upplevt problem med upphandling. Många leverantörer kan erbjuda brandvarnare till trygghetslarmet.
Erfarenheter som lyfts fram av kommunerna är:
- Räddningstjänsten har i vissa kommuner varit med i framtagandet av kravspecifikationer inför upphandling vilket både socialförvaltning och räddningstjänst har upplevt som positivt.
- En kommun lyfte att det var bättre att leasa brandvarnarna istället för att köpa dem. Om man köper dem så finns risken att de inte går att använda om en annan leverantör vinner nästa upphandling.
-
Hur har ni upplevt installation eller drift av rökdetektorerna?
Några upplevde att det fanns en inkörningsperiod där antalet fellarm var lite högre men att det avhjälptes. Enstaka har haft problem över tid.
Erfarenheter som lyfts fram är:
- I några av kommunerna har räddningstjänsten varit behjälplig vid installation av brandvarnarna och har då samtidigt gjort ett hembesök med checklista för att hitta brandrisker i brukarens hem. Räddningstjänsten har också bättre kunskap om placering av brandvarnare vilket medfört att antalet fellarm varit låga redan från början.
- Vissa kommuner upplevde ett antal fellarm till räddningstjänsten vid installationen pga. felplacering och ovana bland personalen i trygghetscentralen.
- Det är bra att markera vilken brandvarnare som tillhör trygghetslarmet för de ser ut som en vanligt brandvarnare. Ex. kan man sätta ett klistermärke med kommunemblem.
- Bra med information om installation i anslutning till installationsbesöket. Ger trygghet till brukaren. Om informationen kommer för långt innan hinner de glömma att brandvarnare ska installeras (vid efterinstallation vid redan befintliga trygghetslarm)
- Många har en servicefunktion inom kommunen som driftar, installerar och avinstallerar larmen.
-
Har ni erfarenheter av att rökdetektor till trygghetslarmet har räddat liv eller undvikit allvarlig skada på människa?
Flera organisationer har haft händelser där de bedömer att den kopplade rökdetektor har gjort skillnad. Exempelvis en torrkokning hos brukaren dagen efter att det installerades rökdetektor och tända ljus orsakat en brand som spridit sig till lösa föremål på matbord
Flera kommuner har haft räddningsinsatser med allvarliga konsekvenser där drabbade haft trygghetslarm men ingen kopplad brandvarnare.
-
Ser ni några nackdelar med rökdetektor kopplat till trygghetslarm?
Det som lyfts upp som nackdelar är att falsklarm innebär merarbete för räddningstjänsten, men att kommunerna upplever att trygghetscentralerna är duktiga på att sålla bort sådana larm. De går inte vidare till räddningstjänsten.
En kommun lyfte risken för att brukarna får en falsk trygghet om brandvarnare placeras fel i bostaden. Viktigt att den placeras utifrån var brukaren vistas och eventuella riskmoment som den gör exempelvis var den brukar röka och så vidare.
-
Övrigt som kommit fram i enkäten
- Det är trygghetsskapande för anhöriga och brukare att det finns en vidarekopplad brandvarnare. En kommun fick fler som ville ha trygghetslarm efter att det började erbjudas brandvarnare till trygghetslarmet.
- En annan kommun ställde fråga om man kan kalla det trygghetslarm om det inte detekterar brand?
- Viktigt med ett politiskt beslut för att det ska bli långsiktigt i kommunen, inte bara en enskild handläggares fråga.
- Viktigt med samverkan mellan räddningstjänst och socialförvaltning för att få till rätt placering, rutiner vid larm och uppföljning efter bränder och tillbud.
- Låg kostnad för detektorn och inget extra för att ta emot larmen i larmcentralen
- Bra med förankrade kriterier så att det inte är någon individs ansvar att säga till när en brukare behöver en brandvarnare.
För dig som vill veta mer
-
Rapporter
Kostnadsnyttoanalyser
Nyttoanalys av spisvakt och portabelt sprinklersystem vid bostadsbränder (Lunds universitet)
Sprinkler i särskilda boenden för äldre. Kvoterna mellan nytta och kostnad är högre än i tidigare svenska studier, där nyttan var ungefär lika med kostnaden, och sprinkler har således blivit lönsammare. Det beror till stor del på att kostnaderna har minskat genom att man nu kan använda boendesprinkler som är billigare att installera än traditionella sprinkler.
Rapporten kostnadsnyttoanalyser: sprinkler i särskilda boenden för äldreKostnadsnyttoanalys om brandvarnare kopplade till trygghetslarm. En åtgärd för att stärka brandskyddet hos särskilt riskutsatta är att koppla rökdetektorer till trygghetslarmet. Det innebär att en brandvarnare tidigt kan varna för rökutveckling och uppmärksamma trygghetscentralen på detta. Trygghetscentralen kan sedan vidta åtgärder för att verifiera larmet genom att söka kontakt med den boende samt vid behov larma rätt resurser för att hjälpa personen. Många personer som är särskilt riskutsatta saknar helt eller delvis förmågan att agera i händelse av brand eller brandtillbud, vilket gör att de behöver hjälp av någon annan för att utrymma eller släcka en brand.
Direktkopplade brandvarnare till trygghetslarm har konstaterats vara en samhällsekonomiskt lönsam åtgärd för alla personer med trygghetslarm och är över 65 år. Nyttokostnadskvoten uppgick till 8,64.
Kostnadsnyttoanalys av direktkopplade brandvarnare till trygghetslarm: En samhällsekonomisk analys av fördelar och kostnader kopplat till direktkopplade brandvarnare
Bakgrund
Stärkt brandskydd för särskilt riskutsatta är ett av tre områden inom Aktiv mot brand. Aktiv mot brand är både ett samarbete och ett varumärke som har sin utgångspunkt i Nationell strategi för att stärka brandskyddet för den enskilda människan.