Internationellt regelarbete för farligt gods
När MSB skickar ut remisser på föreskrifterna om ADR/RID kan endast språkliga synpunkter på texterna beaktas eftersom det handlar om regler som redan har beslutats internationellt. Genom internationella överenskommelser är Sverige skyldigt att följa dessa bestämmelser. Det finns dock möjlighet att lämna synpunkter till MSB innan beslut om en regeländring tas.
På den här sidan
För att kunna påverka och ändra de texter som finns i ADR och RID behöver synpunkter från branschorganisationer, myndigheter och övriga berörda nå MSB innan besluten fattas internationellt. Det är enbart vid dessa internationella möten som Sverige har möjlighet att påverka reglerna genom att föreslå ändringar och att rösta för eller emot en ny eller ändrad bestämmelse. MSB gör därför en svensk sammanställning över de förslag som kommer att diskuteras vid respektive möte, vilken du kan ta del av och lämna synpunkter på till MSB.
FN och OTIF och transport av farligt gods
Svensk reglering av transport av farligt gods på väg och järnväg utgår i allt väsentligt från internationella överenskommelser som FN respektive OTIF fastställer.
FN ansvarar för överenskommelsen avseende vägtransporter (ADR), medan den mellanstatliga organisationen OTIF ansvarar för motsvarande överenskommelse avseende järnvägstransporter (RID). MSB deltar aktivt i utvecklingen av överenskommelserna genom att bland annat delta i de olika kommittéer och arbetsgrupper som diskuterar, ändrar och fastställer dem.
-
FN-rekommendationerna
De så kallade FN-rekommendationerna (UN Model Regulations) är grunden för all utveckling av bestämmelser för transport av farligt gods, oavsett transportslag. Rekommendationerna utgör den globala inriktningen för hur bestämmelserna ska formuleras och struktureras. Bland annat ges inriktningen för klassificering av farligt gods, krav på inneslutningar och märkning.
FN-rekommendationerna utvecklas fortlöpande och fastställs av en expertkommitté inom FN:s ekonomiska och sociala råd (ECOSOC) samt två underkommittéer till expertkommittén.
MSB och Kemikalieinspektionen företräder Sverige i kommittéerna.
FN-rekommendationerna finns i bokform, men kan även laddas ner från FN:s webbplats. Vartannat år publicerar FN nya FN-rekommendationer.
FN-rekommendationernaMed FN-rekommendationerna som grund utvecklas därefter samtliga internationella överenskommelser för transport av farligt gods, det vill säga
- överenskommelsen om internationell transport av farligt gods på väg (ADR),
- reglementet för internationell transport av farligt gods på järnväg (RID),
- the international maritime dangerous goods code (IMDG-koden), och
- the international civil aviation organization technical instructions on the safe transport of dangerous goods by air (ICAO-TI).
Respektive överenskommelse innehåller även bestämmelser som är unika för transportslaget, liksom bestämmelser som av historiska skäl är unika.
-
Internationell transport av farligt gods på land
För internationell transport av farligt gods på väg och järnväg gäller överenskommelsen om internationell transport av farligt gods på väg (ADR), respektive reglementet för internationell transport av farligt gods på järnväg (RID).
Regleringarna gäller för transporter som utförs mellan länder som har anslutit sig till respektive överenskommelse. Vilket innebär praktiskt taget samtliga europeiska länder samt vissa länder i Mellanöstern och Nordafrika.
För att så mycket som möjligt av innehållet ska vara lika i ADR och RID organiserar FN och OTIF det så kallade Joint-mötet (Joint Meeting). Vid dessa möten träffas representanter från länderna som är anslutna till ADR respektive RID och utvecklar gemensamma, liktydiga bestämmelser. Besluten som fattas av Joint-mötet är dock endast rådgivande. De formellt bindande besluten fattas av respektive organisation, det vill säga av FN för vägtransporter och av OTIF för järnvägstransporter.
MSB företräder Sverige i Joint-mötet.
-
Internationell transport av farligt gods på väg (ADR)
ADR utvecklas fortlöpande och fastställs av FN:s ekonomiska kommission för Europa (United Nations Economic Commission for Europe, UNECE). Arbetsgruppen som ansvarar för ADR benämns Working Party 15 (WP.15). 55 länder är anslutna till ADR.
WP.15 utvecklar och fastställer innehållet i ADR med FN-rekommendationerna och de rådgivande besluten från Joint-mötet som grund. Dessutom tillkommer bestämmelser som är unika för vägtransporter som exempelvis krav på förarutbildning och krav på fordon.
MSB företräder Sverige i WP.15.
ADR finns i bokform, men kan även laddas ner från FN:s webbplats. Vartannat år publicerar FN en ny ADR.
-
Internationell transport av farligt gods på järnväg (RID)
RID utvecklas fortlöpande och fastställs av den mellanstatliga organisationen Intergovernmental Organisation for International Carriage by Rail (OTIF). Grupperna inom OTIF som ansvarar för RID benämns RID Committee of Experts och Standing working group. RID utgör bihang C till fördraget om internationell järnvägstrafik (Convention concerning International Carriage by Rail, COTIF). 45 länder är anslutna till RID.
Kommittén och arbetsgruppen utvecklar och fastställer innehållet i RID med FN-rekommendationerna och de rådgivande besluten från Joint-mötet som grund. Dessutom tillkommer bestämmelser som är unika för järnvägstransporter, exempelvis krav på cisternvagnar och märkning av vagnar.
MSB företräder Sverige i RID Committee of Experts och Standing working group.
RID finns i bokform, men kan även laddas ner från OTIF:s webbplats. Vartannat år publicerar OTIF en ny RID.
-
Internationell transport av farligt gods i luften (ICAO-TI)
För luftfartens del återfinns den rättsliga regleringen av farligt gods i ICAO Technical Instructions (ICAO-TI) som den Internationella Civila Luftfartsorganisationen (ICAO) publicerar. Instruktionerna är bindande för de länder som har biträtt konventionen om internationell civil luftfart (Chicago-konventionen). Därutöver har flygbolagen inom den internationella luftfartsorganisationen (IATA) utarbetat regler som är baserade på ICAO-TI och kompletterade med bolagens tilläggsregler. Dessa regler har benämningen Dangerous Goods Regulations (DGR).
Transportstyrelsen är behörig myndighet för lufttransporter av farligt gods och företräder Sverige i arbetet med att utveckla ICAO-TI.
EU och landtransport av farligt gods
Inom EU pågår ett kontinuerligt arbete för att stärka säkerheten vid landtransport av farligt gods inom och mellan medlemsländerna.
Arbetet bedrivs i huvudsak av EU-kommissionens Generaldirektorat för transport och rörlighet (DG Move) och dess kommitté om transport av farligt gods. MSB företräder Sverige i kommittén.
-
EU:s lagstiftning
EU:s lagstiftning om landtransport av farligt gods är helt baserad på överenskommelserna ADR och RID om internationell transport av farligt gods på väg respektive järnväg, vilka FN och OTIF ansvarar för.
EU har genom Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/68/EG (RID/ADR-direktivet) angett att alla medlemsländer och länder anslutna till EES ska tillämpa ADR och RID både för transporter mellan och inom EU- och EES-länderna. På detta sätt är ADR och RID även tvingande för nationella transporter. Den faktiska utvecklingen av innehållet i ADR och RID görs dock helt av FN och OTIF.
Förutom RID/ADR-direktivet har EU även antagit flera andra direktiv för att stärka säkerheten kring landtransport av farligt gods. I följande lista redovisas samtliga direktiv som EU-kommissionens kommitté om transport av farligt gods har ansvar för och förvaltar.
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/1999 av den 19 oktober 2022 om enhetliga förfaranden för kontroller av vägtransporter av farligt gods (kodifiering)Läs mer om EU och farligt gods
Länder anslutna till ADR och RID
Föreskrifterna ADR-S och RID-S är i allt väsentligt baserade på bestämmelserna i de internationella överenskommelserna ADR och RID. ADR och RID ska tillämpas vid internationell transport mellan länder som är anslutna till respektive överenskommelse.
För att en transport ska betraktas som internationell måste den vara gränsöverskridande, det vill säga beröra territoriet i minst två länder.
Länder som dessutom är medlemmar av EU/EES ska även tillämpa ADR och RID för transporter inom och mellan EU- och EES-medlemsländerna.
-
Anslutna länder
ADR-länder på United Nations Treaty Collections webbplatsMer information om behöriga myndigheter, nationella avvikelser, lokala trafikföreskrifter etc. finns på webbplatsen för United Nations Economic Commission for Europe (UNECE).
UNECE:s webbplatsRID-länder på OTIF:s webbplatsRID-länder kartbild på OTIF:s webbplatsMer information om behöriga myndigheter, nationella avvikelser, etc. finns på webbplatsen för Intergovernmental Organisation for International Carriage by Rail (OTIF).
Rapporter och möten
FN:s subkommitté TDG (alla transportslag)
FN:s subkommittémöte (TDG - Transport of Dangerous Goods) diskuterar och beslutar om bestämmelser för transport av farligt gods som riktar sig till alla transportslag (väg, järnväg, sjö och luft), till exempel om klassificering, förpackningar, dokumentationskrav och konstruktion av tankar. Bestämmelserna införs i FN-rekommendationerna och förs sedan i huvudsak vidare till de specifika regelverken för varje transportslag, till exempel ADR och RID.
-
Möjlighet att lämna synpunkter på förslag som påverkar ADR/RID 2029
Inför varje möte finns det möjlighet att lämna synpunkter till MSB på de förslag som kommer att diskuteras. Eventuella synpunkter, tillsammans med motivering, ska då skriftligen skickas till MSB för att MSB, efter samrådsförfarande med branschföreträdare och myndigheter, ska kunna bereda de svenska ståndpunkterna till mötet.
I de fall ett nytt möte är på gång, kommer en länk till en svensk dokumentsammanställning att publiceras här. Öppna länken för att ta del av de förslag som kommer att diskuteras, och för att få information om hur och när du kan skicka in dina skriftliga synpunkter.
Joint-möten (ADR/RID/ADN)
Joint-mötet är ett harmoniseringsmöte som hålls två gånger per år gällande gemensamma regler för transport av farligt gods, på järnväg, väg och inre vattenvägar (RID/ADR/ADN).
De beslut som fattas vid detta möte är vägledande för de formella beslut som därefter fattas av RID Committee of Experts inom OTIF och Working Party on the Transport of Dangerous Goods on Road (WP.15) inom FN.
Dessa är beslutande organ för reglerna för transport av farligt gods på järnväg (RID) respektive väg (ADR). När det gäller ADN har Sverige inte implementerat dessa bestämmelser utan tillämpar istället sjöreglerna (IMDG-koden) på inre vattenvägar.
Rapporter från Joint-möten
Rapporter från harmoniseringsmöten (Joint-möten) gällande regler för transport av farligt gods på järnväg, väg och inre vattenvägar (RID/ADR/ADN).
WP.15-möten (ADR)
WP.15 är benämningen på FN:s arbetsgrupp för bestämmelser för transport av farligt gods på väg, ADR. Arbetsgruppen har möten två gånger per år och diskuterar då förslag till nya eller förändrade bestämmelser i ADR och fattar även beslut om detsamma.
-
Möjlighet att lämna synpunkter på förslag
Inför varje möte finns det möjlighet att lämna synpunkter till MSB på de förslag som kommer att diskuteras. Eventuella synpunkter, tillsammans med motivering, ska då skriftligen skickas till MSB, för att kunna beredas på det samrådsmöte som kommer att genomföras med branschföreträdare och myndigheter, vilket hålls ett par veckor innan respektive internationella möte.
I de fall ett nytt möte är på gång, kommer en länk till en svensk dokumentsammanställning att publiceras här. Öppna länken för att ta del av de förslag som kommer att diskuteras, och för att få information om hur och när du kan skicka in dina skriftliga synpunkter.
Rapporter WP.15-möten
RID-möten
Här finns MSB:s rapporter från möten med RID Committee of Experts och Standing working group inom järnvägsorganisationen OTIF.
Mötena behandlar bestämmelserna för internationell transport av farligt gods på järnväg, RID.
Kommittén har normalt ett möte vartannat år, medan arbetsgruppen har ett till två möten per år. Vid mötena diskuteras förslag till nya eller förändrade bestämmelser i RID och även beslut om de samma fattas.