Skärpt kontroll över explosiva varor
Lagen om brandfarliga och explosiva varor ändrades 2021 med skärpta krav i brottsförebyggande syfte. Verksamheter som hanterar explosiva varor påverkas av förändringarna. På den här sidan finns information till dig som verksamhetsutövare.
På den här sidan
- Krav på anmälan, prövning och godkännande av deltagare och föreståndare
- Ansökan om nytt tillstånd
- Prövning av personer med betydande inflytande
- Ändrade krav på byggnader, anläggningar och anordningar
- Avgifter för godkännande av föreståndare och deltagare
- Verksamhet med brandfarliga varor påverkas
- Frågor och svar
Ändringarna i lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE) genomfördes i syfte att försvåra illegal hantering av explosiva varor. Dessa regler har sin tyngdpunkt i ökade krav att kontrollera och lämplighetspröva personer som arbetar med explosiva varor i tillståndspliktiga verksamheter, eller har inflytande över sådana verksamheter.
Som en följd av detta har samtidigt flera ändringar införts i förordningen (2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor (FBE).
Reglerna gäller sedan den 1 augusti 2021 och har lett till omfattande förändringar av rutinerna vid tillståndsprövningar, både för företag och för myndigheter.
-
Ändrat i lagen om brandfarliga och explosiva varor
- Krav på anmälan av personer som deltar i verksamhet med explosiva varor (9 a §).
- Brottsförebyggande åtgärder vid inrättande av byggnader och anläggningar för hantering av brandfarliga och explosiva varor (tidigare endast olycksförebyggande krav) (10 §).
- Vid tillståndsprövning: Lämplighetsprövning av den som söker tillstånd, föreståndare och personer som är anmälda deltagare i tillståndspliktig verksamhet med explosiva varor. När den som söker tillstånd är en juridisk person ska prövningen även omfatta de fysiska personer som har ett betydande inflytande över verksamheten. Prövning av den sökande ska göras även vid tillståndsansökningar för brandfarlig vara (19 §).
- Tillståndsmyndigheten ska godkänna föreståndare och personer som anmälts som deltagare i verksamhet med explosiva varor. Godkännande är ett krav för att få delta i verksamheten (19 a §).
- Tillstånd till hantering eller överföring av explosiva varor som beslutas av en kommun får gälla i högst tre år (19 b §)
- Om föreståndare, deltagare i verksamhet med explosiva varor eller personer som har betydande inflytande över verksamheten byts ut eller någon tillkommer ska dessa snarast anmälas. Nya föreståndare och deltagare ska lämplighetsprövas och godkännas av tillståndsmyndigheten (19 d §).
- Nya skäl för att återkalla tillstånd: Förutsättningarna är inte längre uppfyllda eller det finns annan skälig anledning att återkalla tillståndet (20 §)
- Ett godkännande av en föreståndare eller deltagare enligt 19 a § ska återkallas om det inte finns förutsättningar för det längre, till exempel om personen dömts för allvarliga brott (20 a §).
- Avgift får tas ut även för godkännande av deltagare (27 §)
-
Ändrat i förordning om brandfarliga och explosiva varor
- Försvarets verksamheter undantas från kravet på anmälan av deltagare och lämplighetsprövning av deltagare, föreståndare och personer med betydande inflytande över verksamheten (13 a §)
- Krav på tillståndsmyndigheter att innan beslut om tillstånd till hantering av explosiva varor, inhämta yttrande från Polismyndigheten gällande lämplighet för föreståndare, deltagare och den som söker tillstånd inklusive personer med betydande inflytande över verksamheten (14 §).
- Ansökan om nytt tillstånd ska lämnas senast 4 veckor innan det gamla löper ut för att få fortsätta verksamheten enligt det gamla tillståndet under handläggningstiden (19 §).
- MSB får bemyndigande att föreskriva om: Särskilda krav på kompetens hos föreståndare enligt 9 § LBE, tillståndsgivning och –prövning enligt 19 § LBE samt deltagare enligt 9 a § LBE.
Krav på anmälan, prövning och godkännande av deltagare och föreståndare
Tillståndspliktiga verksamheter ska anmäla de personer som avses få delta i verksamhet med hantering, överföring, import eller export av explosiva varor till tillståndsmyndigheten (9 a § LBE). De anmälda personerna ska därefter prövas med avseende på lämplighet att arbeta med explosiva varor och godkännas av tillståndsmyndigheten som är kommunen eller MSB. Godkännandet är en förutsättning för att personerna ska få delta i verksamheten och det har samma giltighetstid som verksamhetens tillstånd. En ny anmälan och prövning av samtliga personer ska därför göras varje gång verksamheten söker nytt tillstånd (se nedan).
Personer som deltar i verksamhet endast med explosiva varor av begärlighetsgrad C, mindre stöldbegärliga, enligt MSB:s föreskrifter (MSBFS 2019:1) om hantering av explosiva varor, behöver inte anmälas eller prövas.
Deltagare
Det finns ingen definition i lagen som tydligt begränsar kretsen av personer som ska anses vara deltagare. MSB gör bedömningen att de som i första hand ska betraktas som deltagare är personer som fysiskt befattar sig med eller på annat sätt har åtkomst till de explosiva varorna i en tillståndspliktig verksamhet och inte är föreståndare. Det kan dock finnas utrymme för en vidare tolkning av begreppet och nedanstående exempel utesluter inte att personer i andra yrkesgrupper kan anmälas och prövas som deltagare i en verksamhet.
Exempel på personer som behöver anmälas som deltagare är:
- Operatörer i industriföretag som tillverkar explosiva varor.
- Bergarbetare som laddar och kopplar sprängsalvor.
- Försäljningspersonal som säljer ammunition eller krut.
- Förrådspersonal som självständigt arbetar med lastning och leveranser av explosiva varor i förråd.
Personer som endast deltar i hantering av explosiva varor av begärlighetsgrad C, mindre eller ringa stöldbegärliga, exempelvis fyrverkerier som får användas av allmänheten, är undantagna från kravet på anmälan och prövning som deltagare.
Det är verksamheten som söker tillstånd, alternativt som har ett tillstånd och ska anställa nya personer, som avgör vilka som ska anmälas som deltagare. Tänk på att alla som deltar i hanteringen av explosiva varor måste vara godkända. Om det skulle upptäckas att icke godkända personer hanterar explosiva varor i en tillståndspliktig verksamhet kan det leda till att tillståndet återkallas.
Det förekommer att tillståndshavare prövar samtliga anställda, i vissa fall även bevaknings- och servicepersonal från externa verksamheter, som deltagare, oavsett vad de har för arbetsuppgifter i företaget. På vissa platser kan det vara motiverat om det bedöms att det inte går att vistas i verksamhetens lokaler utan att ha åtkomst till de explosiva varorna.
Ett alternativt förfarande är att begränsa tillgängligheten så att endast de personer som arbetar med hanteringen av de explosiva varorna har tillträde till lokaler där detta sker. Endast dessa personer behöver då godkännas som deltagare. Ej godkända personer, till exempel servicepersonal, kan vid behov ges tillträde under uppsikt av godkända deltagare. Det rekommenderas att så långt det är möjligt vidta åtgärder som begränsar tillgängligheten då risken för stölder och obehörig hantering minskar om färre personer har åtkomst till de explosiva varorna.
Personal som övervakar explosiva varor som inte är inlåsta i förråd
Bestämmelserna i 6 § LBE och 9 kap. 3 § MSBFS 2019:1 medför att explosiva varor måste övervakas när de inte är inlåsta i förråd, i syfte att hindra åtkomst för obehöriga. På en sprängplats innebär det att de explosiva varorna måste hållas under uppsikt av godkänd personal från att de levereras till platsen tills salvan avfyrats. De som ansvarar för övervakningen ska vara godkända som deltagare eller föreståndare, men det hindrar inte att icke godkända personer samtidigt utför arbeten som till exempel borrning, på platsen. Det är förstås även möjligt att anlita bevakningspersonal (se nedan) för sådan övervakning men det hör nog till ovanligheterna.
Bevaknings- och servicepersonal
Personer som arbetar med bevakning, renhållning eller andra servicefunktioner på platser där det finns explosiva varor har oftast inte något uppdrag att befatta sig med dessa som en del av tillståndshavarens verksamhet. Det är därför inte någon självklarhet att de prövas som deltagare. Om dessa personer i någon situation kan få oövervakad åtkomst till de explosiva varorna behöver deras lämplighet fastställas som en brottsförebyggande åtgärd enligt 6 § LBE, alternativt att de också prövas som deltagare under verksamhetens tillstånd.
Godkännande av deltagare följer tillståndet
Lagen är utformad så att godkännandet av personer som deltagare är knutet till verksamhetens tillstånd. Detta får till följd att en person som arbetar med explosiva varor i flera tillståndspliktiga verksamheter eller i en verksamhet som har flera tillstånd, t.ex. förråd i flera kommuner, behöver vara prövad och godkänd som deltagare i varje tillstånd.
Personer som arbetar som konsulter i sprängbranschen och exempelvis hyr ut sina tjänster som sprängarbas till olika företag rekommenderas att skaffa ett eget hanteringstillstånd för att undvika att behöva prövas som deltagare inför varje nytt uppdrag.
I MSB:s föreskrifter om deltagare i verksamhet med explosiva varor finns kompletterande bestämmelser om deltagare och anmälan av deltagare.
MSBFS 2021:3 föreskrifter om deltagare i verksamhet med explosiva varor
Föreståndare
Sedan tidigare gäller att föreståndare för verksamhet med explosiva varor ska prövas och godkännas av tillståndsmyndigheten. Det som tillkommit 2021 är att föreståndare ska genomgå samma lämplighetsprövning som deltagare. Vid godkännande av föreståndare görs även en kompetensprövning av den anmälda personen. Till ansökan om godkännande av en ny föreståndare måste därför på samma sätt som tidigare bifogas dokumentation som visar personens kompetens för uppgiften samt en befattningsbeskrivning av föreståndaruppdraget.
Godkännandet kan återkallas
Tillståndsmyndigheten ska återkalla ett godkännande av en föreståndare eller deltagare om förutsättningarna för det inte längre är uppfyllda, något som kan bli fallet om en person t.ex. dömts för allvarliga brott.
Ny prövning när personer byts ut
När en deltagare eller föreståndare byts ut eller om nya personer tillkommer så ska detta snarast anmälas till tillståndsmyndigheten, det vill säga MSB eller kommunen. Nya personer får inte påbörja arbetet med explosiva varor förrän tillståndshavaren fått ett beslut om godkännande från tillståndsmyndigheten.
Anmäl deltagare och föreståndare
OBS! Anmälan till MSB gäller endast verksamheter som har tillstånd från MSB. Den som har tillstånd från en kommun/räddningstjänst ska skicka sina anmälningar dit.
Du som har tillstånd från MSB, kan anmäla deltagare och föreståndare via e-tjänst eller blankett.
Blankett för anmälan av deltagare och föreståndare för dig som har tillstånd från MSB (word)E-tjänst för anmälan av deltagare och föreståndare för dig som har tillstånd från MSB
Ansökan om nytt tillstånd
Vid ansökan om nytt tillstånd för hantering, överföring, import eller export av explosiva varor ska, förutom sedvanliga ansökningshandlingar, bifogas uppgifter om följande personer:
- Föreståndare (namn, personnummer. Om personen inte sedan tidigare är godkänd föreståndare, även kompetensbevis och befattningsbeskrivning).
- Deltagare, personer som avses få delta i verksamhet med explosiva varor av begärlighetsgrad A eller B (namn, personnummer).
- När den sökande är en juridisk person, namn och personnummer för de personer som har ett betydande inflytande över verksamheten (se nedan).
Ny anmälan av samtliga personer ska göras varje gång nytt tillstånd söks. Vid ansökan om mindre ändringar av tillståndet som inte innebär några förändringar av personalstyrkan behöver ingen anmälan av personer göras.
Tillstånd för brandfarliga och explosiva varor
Prövning av personer med betydande inflytande
Genom ändringarna i LBE finns ett förtydligat krav på lämplighetsprövning även av den som söker tillstånd. När den som söker tillstånd är en juridisk person ska en lämplighetsprövning göras av personer med betydande inflytande över verksamheten.
Detta gäller för alla tillståndssökande, även de som söker tillstånd för hantering av brandfarlig vara.
- Aktiebolag: VD, styrelseledamöter samt övriga personer som har ett betydande aktieinnehav i bolaget. Med ett betydande aktieinnehav avses en andel som är så stor att personen anses kunna utöva ett betydande inflytande över bolagets verksamhet.
- Handelsbolag eller kommanditbolag: Bolagsmän, verklig huvudman (om det finns någon utöver bolagsmännen).
- Ekonomisk förening: VD och styrelseledamöter.
- Ideell förening: Ordförande och övriga medlemmar i styrelsen.
- Kommunal myndighet/nämnd: Delegationsbeslut och arbetsbeskrivningar för olika befattningar kan vara till hjälp för att avgöra vilka som har ett betydande inflytande. Den politiska ledningen i en kommun behöver inte prövas eftersom enskilda politiker inte på egen hand kan ta beslut som har betydande inverkan på verksamheten.
- Statlig myndighet: Arbetsordningen hos den sökande myndigheten avgör vilka personer som genom beslutsbehörighet kan anses ha ett betydande inflytande. GD kan alltid anses vara en person med betydande inflytande.
Prövningen av dessa personer är en del av tillståndsprövningen och gäller därför alla tillståndspliktiga verksamheter, även de som kan undantas från kravet på anmälan av deltagare.
Vid prövning av tillstånd till hantering av explosiva varor ska ett yttrande gällande lämplighet från Polismyndigheten inhämtas även för dessa personer.
Personer med betydande inflytande över verksamheten ska inte godkännas av tillståndsmyndigheten men prövningen av dem är en del av bedömningsgrunden för tillståndet.
Om någon av dessa personer skulle befinnas vara olämplig vad gäller exempelvis brottsbelastning kan det påverka möjligheten att bevilja tillståndet.
Anmäl när personer byts ut
På samma sätt som för föreståndare och deltagare så gäller att om någon av de anmälda personerna med betydande inflytande över verksamheten byts ut eller om nya tillkommer så ska detta snarast anmälas till tillståndsmyndigheten, det vill säga MSB eller kommunen.
Sök nytt tillstånd i god tid
Ytterligare en regel innehåller ändrade krav för att få fortsätta driva en verksamhet under handläggningstiden av ett nytt tillstånd när giltighetstiden för det gamla tillståndet har löpt ut.
En verksamhet som ansöker om nytt tillstånd får automatiskt fortsätta sin verksamhet enligt det gamla tillståndet under handläggningstiden om ansökan lämnats in senast fyra veckor innan det gamla tillståndet löper ut. Om ansökan lämnas in senare riskerar man att tvingas stoppa verksamheten i väntan på nytt tillstånd. Det är därför mycket viktigt att den som önskar få ett nytt tillstånd lämnar in sin ansökan om detta i god tid.
Tillståndsmyndigheten kan inte som tidigare lämna medgivande att fortsätta driften under handläggningstiden när ansökan om nytt tillstånd lämnats in då mindre än fyra veckor återstår av giltighetstiden för det gamla.
För att undvika att verksamheter ska tvingas stänga ner kan tillståndsmyndigheten i stället besluta om en tillfällig och tidsbegränsad förlängning av det gamla tillståndet under handläggningstiden av det nya. Då krävs ett skriftligt tillståndsbeslut, vilket myndigheten kan ta ut avgift för, till skillnad från det tidigare medgivandet som kunde vara muntligt.
Denna regel gäller alla tillstånd, även för brandfarlig vara.
Giltighetstid för tillstånd
En ändring i reglerna om giltighetstid för tillstånd har införts i LBE: Tillstånd till hantering eller överföring av explosiva varor som beslutas av en kommun får gälla i högst tre år.
Tillstånd till hantering av brandfarlig vara och tillstånd som beslutas av MSB påverkas inte av detta. I dessa fall är det även fortsättningsvis kommunen eller MSB som bestämmer hur lång giltighetstiden ska vara.
Ändrade regler för återkallande av tillstånd
Två nya skäl att återkalla tillstånd har tillkommit i LBE.
- Om förutsättningarna för tillståndet inte längre är uppfyllda.
- Det finns någon annan skälig anledning att återkalla tillståndet.
Exempel på när förutsättningarna för tillståndet inte längre ska anses uppfyllda är om föreståndare saknas, tillståndshavaren begått ett allvarligt brott, försatts i konkurs eller ställts under förvaltare.
En annan skälig anledning att återkalla tillståndet kan vara om en verksamhet har icke godkända deltagare som arbetar med explosiva varor.
Ändrade krav på byggnader, anläggningar och anordningar
Ändringen är ett tillägg till 10 § LBE att byggnader, anläggningar och anordningar för hantering av brandfarliga och explosiva varor även ska vara inrättade med hänsyn till risken för obehörigt förfarande.
Det innebär att man även måste ta hänsyn till risken för inbrott och stölder vid uppförande av byggnader och andra anläggningar för hantering av brandfarliga och explosiva varor. Bestämmelsen bör inte innebära krav på några större förändringar, åtminstone inte för explosiva varor. Kravet att vidta åtgärder för att förebygga obehörigt förfarande finns redan i 6 § LBE.
Avgifter för godkännande av föreståndare och deltagare
En tillståndsmyndighet (kommun eller MSB) får ta ut en avgift från verksamhetsutövarna för godkännande av föreståndare och deltagare i verksamhet med explosiva varor. MSB tar för närvarande ingen avgift för detta.
Verksamhet med brandfarliga varor påverkas
Tillståndspliktiga verksamheter som hanterar brandfarliga varor påverkas också till viss del av ändringarna i LBE:
- Kravet på lämplighetsprövning av den som söker tillstånd gäller även tillstånd till hantering av brandfarliga varor. Det innebär att tillståndsansökningar måste inkludera uppgifter om personer med betydande inflytande över verksamheten även när det gäller brandfarlig vara. Yttrande om lämplighet från Polismyndigheten behöver dock inte inhämtas vid prövning av tillståndssökande för brandfarlig vara. Föreståndare och deltagare behöver däremot inte prövas eller godkännas för verksamhet med brandfarliga varor.
- Om någon av personerna med betydande inflytande byts ut ska detta anmälas även i verksamheter med brandfarliga varor.
- Bestämmelsen att en verksamhet får fortsätta enligt villkoren i det gamla tillståndet under handläggningstiden om ansökan om nytt tillstånd lämnas senast fyra veckor innan det gamla löper ut gäller även tillstånd för brandfarlig vara.
- De nya bestämmelserna om återkallande av tillstånd gäller även tillstånd för brandfarliga varor.
- Tillägget till 10 § LBE att byggnader och anläggningar för hantering ska vara inrättade på ett betryggande sätt även med hänsyn till risken för obehörigt förfarande gäller även brandfarliga varor
-
Vilka verksamheter omfattas av anmälningsplikten?
Alla tillståndspliktiga verksamheter med explosiva varor.
Exempel på sådana verksamheter är de som hanterar sprängmedel, krut, ammunition eller pyrotekniska artiklar.
Verksamheter som har tillstånd enbart för explosiva varor av begärlighetsgrad C, exempelvis fyrverkerier som får säljas till allmänheten eller krockkuddar och annan fordonspyroteknik, behöver endast anmäla föreståndare.
-
Vad ska anmälan innehålla?
Anmälan ska vara skriftlig och innehålla namn och personnummer eller samordningsnummer för varje person.
Om svenskt person- eller samordningsnummer saknas, ska anmälan innehålla födelsedatum och bostadsadress.
Ange vilka personer i anmälan som är deltagare respektive föreståndare.
Vid anmälan av nya personer som tillkommer under tillståndets giltighetstid: Ange ärendenumret för verksamhetens tillstånd (behövs för myndighetens handläggning av ärendet).
Om anmälan omfattar flera personer kan dessa listas i ett dokument
-
Hur skickas anmälan?
Observera att den här informationen endast gäller verksamheter som har tillstånd från MSB.
Den som har tillstånd från en kommun/räddningstjänst ska skicka sina anmälningar dit.
Använd gärna MSB:s e-tjänst för anmälningar. Länk för inloggning finns under rubriken ”Anmäl deltagare och föreståndare”. Där finns även en blankett för anmälningar som kan skickas, helst med e-post, till registrator@msb.se
Det är även möjligt att skicka anmälningar med brev. Använd då adressen:
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, 651 81 Karlstad. -
Vad händer med anmälningarna?
MSB skickar uppgifterna till Polismyndigheten med en begäran om yttrande gällande lämplighet för varje anmäld person.
Polismyndigheten gör en bedömning gällande lämplighet att arbeta med explosiva varor och skriver ett yttrande om detta som skickas till MSB.
MSB tar sedan, med stöd av uppgifterna i Polismyndighetens yttrande, ett beslut om godkännande eller avslag för varje anmäld person som sedan skickas till verksamheten.
Om ett avslag skulle bli aktuellt för en eller flera personer så innebär detta att den eller de inte får delta i verksamhet med explosiva varor.
-
Vad gäller när personer byts ut?
Om en person som är godkänd deltagare eller föreståndare byts ut eller om nya personer tillkommer ska dessa snarast anmälas och prövas enligt ovan.
När personer med betydande inflytande över verksamheten byts ut eller om nya tillkommer ska detta anmälas (se ovan).
-
Måste samtliga deltagare vara godkända?
Samtliga föreståndare och deltagare i verksamhet med explosiva varor som omfattas av kravet måste vara godkända.
Godkännandet är en förutsättning för att personerna ska få delta.
Om en föreståndare eller deltagare inte längre uppfyller lämplighetskraven för att bli godkänd ska tillståndsmyndigheten återkalla godkännandet. Detta påverkar inte tillståndet under förutsättning att personen inte fortsätter delta i verksamheten efter att godkännandet återkallats. När det gäller föreståndare är kravet att det ska finnas minst en annan godkänd föreståndare kvar i verksamheten.
-
Vad gäller för externa entreprenörer och deltagare vid en större arbetsplats?
Alla som deltar i verksamhet med explosiva varor av begärlighetsgrad A eller B hos en entreprenör under den entreprenörens tillstånd, ska vara godkända i detta tillstånd.
Om det finns flera entreprenörer på en arbetsplats som var för sig utför arbeten med explosiva varor under sina egna tillstånd ska alla deltagare som arbetar där vara godkända i respektive entreprenörs tillstånd.
Deltagare som arbetar hos flera entreprenörer måste vara godkända i vars och ens tillstånd. Personer som arbetar med andra uppgifter på en arbetsplats och inte har åtkomst till de explosiva varorna behöver inte anmälas. Se information om deltagare ovan.
-
Behöver föreståndare för hantering av brandfarlig vara också lämplighetsprövas?
Nej, kravet på lämplighetsprövning av föreståndare gäller endast verksamheter med explosiva varor.