Olycksutredningar från kommuner

Olycksutredningar rapporteras in för att delge erfarenheter till räddningstjänster, kommuner, myndigheter och andra intresserade aktörer. Utredningarna är mer omfattande än räddningstjänstens händelserapporter och kan omfatta brand, trafikolyckor, drunkning, räddningsinsatser, utsläpp av farligt ämne med mera.

Öppna verktyget - Olycksutredningar från kommuner

Detaljer

Ämneskategori

  • Räddningstjänst
  • Olycksförebyggande
  • Brandskydd

Beställning

För att rapportera in behöver du inloggning. Skicka e-post till olycksutredning@msb.se med kontaktuppgifter för att få inloggningsuppgifter.

Typ av system

  • Rapportering och ansökan

På gång inom utredning av räddningsinsats

Handbok om utredningar efter räddningsinsats

Under april släpper MSB en handbok om undersökning och dokumentation efter räddningsinsats. Den går igenom hur räddningstjänsten kan arbeta effektivt utifrån bestämmelserna om undersökning i LSO, och ger mer specifik vägledning för att göra händelserapporter, dödsbrandsrapporter och olycksutredningsrapporter.

Utveckling av inrapportering av olycksutredningsrapporter

Inom det närmaste året kommer MSB att ändra sättet att samla in olycksutredningsrapporter. Det nuvarande systemet med separat inloggning ersätts med en modul i mottagningstjänsten för händelserapporter. Ert verksamhetssystem som idag skickar händelserapporter till MSB kommer alltså att hantera även olycksutredningsrapporterna och skicka in dem samma väg.

Insamling av dödsbrandsrapporter

Längre fram kommer även insamlingen av dödsbrandsrapporter att justeras på samma sätt. I samband med det görs också vissa intrimningar i händelserapportens utformning. Vi kan i nuläget inte säga något om planeringen utan kommer längre fram att berätta mer om hur omfattande det blir och när det träder i kraft.

Föreskrifter om undersökningsrapport efter kommunal räddningsinsats

MSB:s föreskrifter om undersökningsrapport efter kommunal räddningsinsats enligt 3 kap. 10 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO).

När en räddningsinsats är avslutad ska kommunen enligt LSO 3:10 se till att olyckan undersöks för att i skälig omfattning klarlägga orsakerna till olyckan, olycksförloppet och hur insatsen har genomförts.

Då kommunen funnit det skäligt att komplettera händelserapporten med ytterligare undersökning (t.ex. olycksutredning eller insatsutvärdering) ska även dokumentationen av den undersökningen skickas in till MSB.

Föreskrifterna beskriver i de fallen bara ett minsta innehåll på övergripande nivå – hur den delen av rapporten ska utformas är fortfarande upp till kommunen att bestämma. Den dokumentationen ska skickas in senast två månader efter att den färdigställts.

Föreskrifter om undersökningsrapport efter kommunal räddningsinsats MSBFS 2021:5

 

Till toppen av sidan