Olycksutredningar från kommuner
Olycksutredningar rapporteras in för att delge erfarenheter till räddningstjänster, kommuner, myndigheter och andra intresserade aktörer. Utredningarna är mer omfattande än räddningstjänstens händelserapporter och kan omfatta brand, trafikolyckor, drunkning, räddningsinsatser, utsläpp av farligt ämne med mera.
Öppna verktyget - Olycksutredningar från kommuner
Detaljer
Ämneskategori
- Räddningstjänst
- Olycksförebyggande
- Brandskydd
Beställning
För att rapportera in behöver du inloggning. Skicka e-post till olycksutredning@msb.se med kontaktuppgifter för att få inloggningsuppgifter.
Typ av system
- Rapportering och ansökan
På gång inom utredning av räddningsinsats
Handbok om utredningar efter räddningsinsats
Under april släpper MSB en handbok om undersökning och dokumentation efter räddningsinsats. Den går igenom hur räddningstjänsten kan arbeta effektivt utifrån bestämmelserna om undersökning i LSO, och ger mer specifik vägledning för att göra händelserapporter, dödsbrandsrapporter och olycksutredningsrapporter.
Utveckling av inrapportering av olycksutredningsrapporter
Inom det närmaste året kommer MSB att ändra sättet att samla in olycksutredningsrapporter. Det nuvarande systemet med separat inloggning ersätts med en modul i mottagningstjänsten för händelserapporter. Ert verksamhetssystem som idag skickar händelserapporter till MSB kommer alltså att hantera även olycksutredningsrapporterna och skicka in dem samma väg.
Insamling av dödsbrandsrapporter
Längre fram kommer även insamlingen av dödsbrandsrapporter att justeras på samma sätt. I samband med det görs också vissa intrimningar i händelserapportens utformning. Vi kan i nuläget inte säga något om planeringen utan kommer längre fram att berätta mer om hur omfattande det blir och när det träder i kraft.
Föreskrifter om undersökningsrapport efter kommunal räddningsinsats
MSB:s föreskrifter om undersökningsrapport efter kommunal räddningsinsats enligt 3 kap. 10 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO).
När en räddningsinsats är avslutad ska kommunen enligt LSO 3:10 se till att olyckan undersöks för att i skälig omfattning klarlägga orsakerna till olyckan, olycksförloppet och hur insatsen har genomförts.
Då kommunen funnit det skäligt att komplettera händelserapporten med ytterligare undersökning (t.ex. olycksutredning eller insatsutvärdering) ska även dokumentationen av den undersökningen skickas in till MSB.
Föreskrifterna beskriver i de fallen bara ett minsta innehåll på övergripande nivå – hur den delen av rapporten ska utformas är fortfarande upp till kommunen att bestämma. Den dokumentationen ska skickas in senast två månader efter att den färdigställts.
Föreskrifter om undersökningsrapport efter kommunal räddningsinsats MSBFS 2021:5