Nationellt tillståndsregister för explosiva varor (NATEV)
NATEV är ett verktyg för personer som handlägger tillstånd gällande explosiva varor eller som i sin yrkesroll har ett behov av att snabbt kunna få fram uppgifter om givna tillstånd.
Öppna verktyget - Nationellt tillståndsregister för explosiva varor (NATEV)
Detaljer
Målgrupp
- Kommun
- Myndighet
- Enskild handlare
Beställning
För att du ska kunna använda NATEV krävs att du har behörighet till NATEV samt ett konto i Inloggningsportalen. Se information längre ner på sidan.
Typ av system
- Rapportering och ansökan
Om verktyget
NATEV är till för medarbetare hos kommunala tillståndsgivare och MSB som ger tillstånd eller utövar tillsyn gällande explosiva varor. Behörighet kan också ges till medarbetare på Kustbevakningen, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Tullverket eller Åklagarmyndigheten som behöver uppgifterna i sin brottsbekämpande verksamhet eller för kontroll av tillstånd vid införsel eller utförsel över Sveriges gräns. Även medarbetare hos enskilda handlare/distributörer, som säljer explosiva varor till annan tillståndspliktig verksamhet, ges möjlighet att få behörighet.
Användningsområden
NATEV innehåller information om vem eller vilka som har tillstånd gällande explosiva varor i Sverige. I registret registreras också information om personer med betydande inflytande (PBI) samt godkända föreståndare och deltagare under ett givet tillstånd. Registret gör det möjligt att exempelvis kontrollera om ett tillstånd är giltigt.
Behörighet och inloggning
För att du ska kunna använda NATEV krävs att du har beviljats en behörighet till registret samt skapat ett konto på Inloggningsportalen. Efter det kan du göra en förfrågan om användarkonto i NATEV.
Här skapar du ett konto på Inloggningsportalen
Anmälan om behörighet för kommunala tillståndsgivare och myndigheter
Varje tillståndsgivare/myndighet behöver göra en bedömning av vilka personer som har ett behov av behörighet till NATEV.
- Chef, eller en person i annan ledarposition, ska anmäla till MSB vilka personer i organisationen som ska ges behörighet. De uppgifter vi behöver är namn, mejladress (arbetsmejlen) samt en motivering till varför personen bedöms ha behov av att ta del av information i NATEV. Motiveringen är viktig för att vi ska kunna se till att rätt personer ges behörighet till registret.
- Uppgifterna skickas via mejl till registrator@msb.se, ange ”Begäran om behörighet till NATEV, XXX” i ämnesraden. XXX anger den myndighet som informationen avser.
- MSB återkopplar till avsändaren med en bekräftelse och vidare instruktioner kring hur berörda personer ska gå vidare med sin förfrågan om användarkonto i NATEV.
Ansökan om behörighet för enskilda handlare
Varje enskild handlare behöver göra en bedömning av om verksamheten har ett behov av att ta del av information i NATEV och i så fall vilka personer som omfattas.
- Chef, eller person i annan ledarposition, ska skicka in en ansökan om behörighet till MSB och där ange vilka personer i organisationen som ska omfattas av ansökan. De uppgifter vi behöver är namn, mejladress (arbetsmejlen) samt en motivering till varför personen bedöms ha ett behov av att ta del av information i NATEV. Motiveringen är viktig för att vi ska kunna se till att rätt personer ges behörighet till registret.
- Ansökan skickas via mejl till registrator@msb.se, ange ”Ansökan om behörighet till NATEV, XXX” i ämnesraden. XXX anger den enskilda handlare som informationen avser.
- MSB återkopplar till avsändaren med ett skriftligt beslut och vidare instruktioner kring hur berörda personer ska gå vidare med sin förfrågan om användarkonto till NATEV.