MSB RIB Lupp - för ledning och uppföljning
Lupp är ett program för ledning och uppföljning av räddningsinsatser. Lupp vänder sig i första hand till svensk kommunal räddningstjänst. Det primära syftet är att tillhandahålla ett verktyg för noggrann dokumentation av händelseförloppet före, under och efter en räddningsinsats.
Detaljer
Målgrupp
- Räddningstjänst
Ämneskategori
- Räddningstjänst
Beställning
Lupp ingår i MSB RIB som du beställer som ett abonnemang. I abonnemanget ingår tillgång till de installerbara programmen, uppdateringar samt support.
Typ av system
- Beslutsstöd
Om verktyget
Lupp ska förse beslutsfattare med korrekt, relevant och tillförlitlig information, jämte prognoser av möjliga framtida scenarion och dessas konsekvenser, vilket leder till bättre beslut och effektivare räddningstjänstarbete.
Grundfunktionerna i Lupp inkluderar Dagbok, Verksamhetsöversikt, Lägestablå, Statustablå samt Tidslinje. Genom programmet MSB RIB Karta kan den pågående verksamheten visualiseras på en karta.
Lupp app för iOS och Android
Det finns en mobil version av Lupp tillgänglig för nedladdning via App Store respektive Google Play.
Lupp-appen fungerar bara om den ansluts till en befintlig Lupp-installation, vilket kräver särskilda inställningar i servermiljön.
Instruktioner för hur du konfigurerar er Lupp server för användning med appen finns i installationsanvisningen för Lupp.
Installationsanvisning för Lupp 7.0
För hjälp med nedladdning av Lupp -appen, kontakta vår support.
Lupp Import
Med Lupp Import kan man importera data utifrån, till exempel ZeRed-information från SOS Alarm. På detta sätt går det att automatiskt skapa insatser, byta enhetsstatus och koppla enheter till insatser samt få in anteckningar gjorda av SOS Alarm.
(Inga ändringar gällande Importen gjordes i senaste versionen av Lupp, dokumentationen för Lupp Import 6.4 är fortfarande den gällande.)
Instruktioner för konfiguration av Lupp Import
Lupp Synkronisering
Vid mobil användning av Lupp (till exempel ett ledningsfordon som är ihopkopplat med brandstationen, eller en bärbar dator som används i fält) kan synkronisering användas. Man kan då arbeta vidare om förbindelsen med den centrala servern är bruten. Så snart enheterna får kontakt med varandra igen synkroniseras inmatningarna mellan dem, så att alla ser allt.
Instruktioner för hur du sätter upp synkronisering i er organisation finns i installationsanvisningen för Lupp 7.0.
Installationsanvisning för Lupp 7.0
Lupp finns endast som installerbar version.
Installationer, uppdateringar och dokumentation laddas ner från vår nedladdningssida. Länk till nedladdningssidan finner du längre ned på denna sida.
Programmen i MSB RIB
Hitta vidare till de olika programmen i MSB RIB på samlingssidan och information om vår support.
MSB RIB - beslutsstöd till räddningstjänst