Regelverk och ansvar i totalförsvaret
Kursen syftar till att utveckla deltagarnas kunskap om totalförsvaret i Sverige utifrån både ett system- och lagstiftningsperspektiv, samt bidra till samverkan mellan totalförsvarets aktörer inför och under höjd beredskap.
Kursen syftar också till att genom kunskapsutveckling bidra till det civila försvarets utveckling samt öka deltagarnas förmåga att utifrån både ett system- och lagstiftningsperspektiv bidra till totalförsvarsplaneringen.
Detaljer
Målgrupp
För dig som arbetar som jurist, beslutsfattare, chef eller annan nyckelperson med uppgifter inom och ansvar för totalförsvarsplaneringen vid centrala myndigheter, länsstyrelser, i näringslivet samt i kommuner och regioner.
Aktörer som vill och kan delta med både jurist och beslutsfattare, chef eller annan nyckelperson uppmuntras att anmäla dessa till samma kurstillfälle.
Detta eftersom det bidrar till en ytterligare förstärkning av utbildningseffekten genom att frågorna belyses utifrån såväl ett juridiskt som ett verksamhets- och organisationsperspektiv. Förhoppningen är att detta ytterligare bidrar till att utveckla den gemensamma verksamheten efter kursen.
Vårens kurser:
5-6 februari: Kursen är riktad till myndigheter och näringsliv.
9-10 april: Kursen är riktad till kommuner, regioner och näringsliv.
Höstens kurs är riktad till myndigheter och näringsliv.
Förkunskaper
För att tillgodogöra sig innehållet i kursen på bästa sätt ska deltagaren redan innan kursen ha grundläggande kunskaper om samhällets krisberedskap och totalförsvar samt god kunskap om sin egen organisations uppdrag i fred, vid samhällsstörningar samt inför och under höjd beredskap.
Innan kursen startar ska deltagaren även avsätta tid för inläsning och en förberedande hemuppgift. Detta arbete beräknas sammanlagt ta fyra-fem (4-5) timmar. Inläsningsmaterial och hemuppgift kommer att presenteras på FHS lärplattform efter att antagningsbeskedet skickats ut.
Kostnad
Kursavgiften är 13 000 SEK exklusive moms och inkluderar fika.
Deltagarna står själva för kostnader för resor, mat och boende.
Bakgrund
Kursen Regelverk och ansvar i totalförsvaret togs ursprungligen fram mot bakgrund av den återupptagna totalförsvarsplaneringen som förutsätter att berörda aktörer har kunskap om roller, ansvar och regelverk kring höjd beredskap.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Försvarsmakten och Försvarshögskolan (FHS) skapade kursen 2019, då den även genomfördes första gången. Kursen utvecklas kontinuerligt och erbjuds enligt föreliggande kursplan sedan sommaren 2022.
Utvecklingsarbetet har tagit hänsyn till gällande lagstiftning, regeringens styrning av området totalförsvar och givna förutsättningar för totalförsvarsplanering.
Kursen genomförs av Försvarshögskolan på uppdrag av MSB.
Upplägg och omfattning
Kursen kan bedrivas endera som platsbunden eller helt på distans och genomförs sammanhängande under två dagar.
Kursen kan anpassas beroende på målgrupp och därför kan vissa kurstillfällen komma att riktas särskilt till anställda vid vissa aktörer.
Innan kursen startar ska deltagaren även avsätta tid för inläsning och en förberedande hemuppgift. Detta arbete beräknas sammanlagt ta fyra-fem (4-5) timmar. Inläsningsmaterial och hemuppgift kommer att presenteras på FHS lärplattform efter att antagningsbeskedet skickats ut.
Efter avslutad kurs finns allt material som presenterats under kursen tillgängligt på FHS lärplattform. Materialet kan fungera som stödmaterial vid utbildningsinsatser inom den egna organisationen.
Kursplan Regelverk och ansvar i totalförsvaret
Kursanmälan
- Anmälan görs via vår webbplats
- Sista anmälningsdag anges på respektive kurstillfälle.
- Efteranmälningar accepteras i mån av plats.
I och med att du anmäler dig till kursen samtycker du till att dina personuppgifter registreras i MSB:s utbildningsregister. Uppgifterna behandlas i syfte att säkerställa vårt åtagande mot dig samt för utskick av information och erbjudanden via e-post.
Urval
MSB förbehåller sig rätten att göra ett urval bland de anmälda för att skapa en jämn fördelning av representerade aktörer vid kursen och med hänsyn till jämställdhets- och mångfaldsperspektiv.
Inställd kurs
MSB kan komma att ställa in en kurs vid för få anmälningar.
Betalning
Betalning sker mot faktura med betalningsvillkor 30 dagar efter fakturadatum. Betalning ska vara MSB tillhanda senast på förfallodagen.
Kunden ska omgående skriftligen meddela MSB om fakturan anses felaktig.
Från förfallodagen debiteras ränta med gällande diskonto +8 %.
Om betalning ej sker trots påminnelser tillkommer inkassokostnader.
-
Återbudsregler för kurser som genomförs av MSB
MSB har beslutat om återbudsregler och återbudsavgifter för kurser som genomförs av MSB.
Reglerna gäller för Grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap Grib, förordningsreglerade kurser för räddningstjänst som inte är studiemedelsberättigade samt övriga kurser.
Med förordningsreglerade kurser för räddningstjänst som inte är studiemedelsberättigade menas ledningsutbildningarna för kommunal räddningstjänst samt Tillsyn och annan olycksförebyggande verksamhet A och B. Med övriga kurser menas avgiftsbelagda kurser, detta gäller också för kurser som genomförs av Försvarshögskolan på uppdrag av MSB. Gällande FHS:s kurser Högre kurs i samhällets krisberedskap och totalförsvar, steg 1 och 2 tillämpas förutom reglerna för övriga kurser i detta beslut även FHS:s egna återbudsregler rörande studieresor.
Avbokning/återbud ska göras skriftligt till Enheten för utbildningsadministration på utbildning@msb.se.
Grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap
Vid återbud av kursplats på Grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap, Grib, senare än 28 dagar före start av kurs 1b och kurs 2 tas en återbudsavgift ut på 4 500 kr exklusive moms.
Förordningsreglerade kurser för räddningstjänst som inte är studiemedelsberättigade
Vid överlåtelse eller återbud senast 28 dagar före kursstart debiteras inte någon återbudsavgift.
Vid återbud 15-28 dagar före kursstart tas en återbudsavgift ut på 2 250 kr exklusive moms om platsen inte kan överlåtas på annan deltagare från samma organisation.
Vid återbud senare än 14 dagar före kursstart tas en återbudsavgift ut på 4 500 kr exklusive moms om platsen inte kan överlåtas på annan deltagare från samma organisation.
Övriga kurser
Vid återbud senast 28 dagar före kursstart debiteras inte någon återbudsavgift.
Vid återbud 15-28 dagar före kursstart debiteras halva kursavgiften. Möjlighet att överlåta platsen till deltagare från samma organisation kan finnas. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Om sådan överlåtelse sker debiteras ingen återbudsavgift.
Vid återbud senare än 14 dagar före kursstart debiteras hela kursavgiften. Möjlighet att överlåta platsen till deltagare från samma organisation kan finnas. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Om sådan överlåtelse sker debiteras ingen återbudsavgift.
Frågor och svar om kurser med avgift
-
Vad gäller vid återbud?
Avbokning/återbud ska göras skriftligt till Enheten för utbildningsadminstration på utbildning@msb.se
Vid återbud senast 28 dagar före kursstart debiteras inte någon återbudsavgift.
Vid återbud 15-28 dagar före kursstart debiteras halva kursavgiften. Möjlighet att överlåta platsen till deltagare från samma organisation kan finnas. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Om sådan överlåtelse sker debiteras ingen återbudsavgift.
Vid återbud senare än 14 dagar före kursstart debiteras hela kursavgiften. Möjlighet att överlåta platsen till deltagare från samma organisation kan finnas. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Om sådan överlåtelse sker debiteras ingen återbudsavgift.
-
Hur lämnar jag återbud till kursen?
Fram till sista anmälningsdag så kan du logga in till Utbildningsportalen och lämna återbud.
Efter att sista anmälningsdag har passerat så behöver du göra avbokning/återbud skriftligt till Enheten för utbildningsadminstration på utbildning@msb.se
Läs ovan om "Vad gäller vid återbud" för att se vilka återbudsregler som gäller för kurser som genomförs av MSB.
-
Kan jag slippa en sen återbudsavgift om jag lämnar in ett sjukintyg?
Nej, MSB kan inte hantera sjukintyg.
-
Kan min kollega ta över min kursplats?
Det kan finnas möjlighet att överlåta platsen till en kollega på din arbetsplats. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Tänk på att förstudier eller förberedelser ofta ska genomföras innan kursstart, dessa kan ta cirka 4-5 timmar beroende på vilken kurs det gäller.
-
Kan jag flytta min anmälan till nästkommande kurstillfälle om jag behöver lämna återbud?
Nej, om du behöver lämna återbud så behöver du anmäla dig på nytt via MSB:s webbplats.
-
Jag fick reservplats, flyttas min anmälan till nästkommande kurstillfälle per automatik?
Nej, du behöver anmäla dig på nytt via MSB:s webbplats.
-
Kan jag preliminär boka två extra kursplatser till kommande kurstillfälle?
Nej, du kan inte preliminära boka kursplatser på förhand åt kollegor. Varje enskild individ anmäler sig själv till kursen och samtycker därav till att deras personuppgifter registreras i MSB:s utbildningsregister.
-
Hur ska jag göra om jag byter arbetsgivare innan kursstart eller under kursen?
Informera din nuvarande och nya arbetsgivare att du har blivit antagen till kursen. Meddela MSB så snart du kan så att vi säkerställer att rätt kontaktuppgifter och faktureringsuppgifter finns. Ta kontakt med utbildning@msb.se
-
Vilka tider gäller under kursen?
Om du blir antagen till kursen skickar vi ett välkomstbrev till dig där du finner tider för kursens genomförande.
Oftast genomförs våra kurser på dagtid och förutsätter full närvaro. Studietider är generellt förlagd mellan måndag-fredag kl. 08:30-16:30.
-
Jag behöver boka resor. Vad är starttid och sluttid på kursen?
Om du blir antagen till kursen skickar vi ett välkomstbrev till dig där du finner tider för kursens genomförande.
-
Kan jag delta på distans om jag blir sjuk?
Du kan endast delta på distans på de kurser som är planerade som distanskurser.
Om kursen är förlagd på plats på MSB:s skolor eller på annan ort så kan du inte delta på distans.
-
Kan jag komma dag två av tre på grund av olika omständigheter?
För att kunna ta ut ett kursintyg (resultatintyg) krävs att kursdeltagaren är närvarande under kursens samtliga delar, alltså hundra procentiskt närvaro.
-
Kan jag avvika tidigare sista kursdagen på grund av olika omständigheter?
Om särskilda skäl föreligger så kan du ställa en fråga till kursansvarig i god tid innan kursstart. Eventuellt kan du behöva ta igen missade moment på annat sätt under kursen. Du når kursansvarig via kontaktuppgifter i välkomstbrev som du får efter att du blivit antagen till kursen.
-
Jag är intresserad av en kursplats efter att sista anmälningsdagen har passerat. Kan jag göra en sen anmälan till kursen?
Du kan skicka ett e-post till utbildning@msb.se för att anmäla intresse till sen anmälan.
-
Jag är intresserad av att gå en kurs hos MSB. Hur vet jag om jag tillhör kursens målgrupp?
På kursens webbplats finns beskrivning på målgrupp, eventuella förkunskapskrav, kursplan och mer info om kursen.
MSB:s externa kursutbud riktar sig till handläggare, chefer och beslutsfattare som har ansvar och uppgifter inom samhällets krisberedskap och totalförsvar. Deltagaren ska ha god kunskap om egen organisations ansvar och roll inom civilt försvar och krisberedskap.
-
Jag saknar mitt kursintyg, hur gör jag för att få tag på det?
Efter genomförd kurs kan du ta ut ett resultatintyg. Det gör du via "Mina sidor" på Utbildningsportalen.
-
Kan jag betala kursavgiften med bankkort, kreditkort eller få fakturan skickad till min hemadress?
Nej, betalning sker mot faktura med betalningsvillkor 30 dagar efter fakturadatum. Betalning ska vara MSB tillhanda senast förfallodagen.
-
Kan jag betala kursavgiften i förtid eller på detta år trots att kursen genomförs nästa år?
Nej, betalning sker mot faktura med betalningsvillkor 30 dagar efter fakturadatum. Betalning ska vara MSB tillhanda senast på förfallodagen.