Högre kurs i samhällets krisberedskap och totalförsvar, steg 1
Kursen syftar till att ge dig möjlighet att utveckla systemförståelse för krisberedskap och totalförsvar, för att med ett proaktivt förhållningssätt kunna bidra i arbete med beredskapsplanering och hantering av händelser under såväl fredstida kriser som höjd beredskap.
Detaljer
Målgrupp
Kursen vänder sig till beslutsfattare och handläggare med ansvar och arbetsuppgifter inom krisberedskap eller totalförsvar vid statliga myndigheter, kommuner och regioner, privat näringsliv samt frivilligorganisationer, företrädesvis med erfarenhet av att hantera frågor kring krisberedskap och totalförsvar.
Förkunskaper
Du ska ha goda kunskaper om din egna organisations uppgifter, roll och ansvar vid fredstida kriser och höjd beredskap.
Kostnad
Kursavgiften är 58 000 SEK exklusive moms.
Deltagarnas myndighet/organisation står för kostnader för resor till och från kurs, traktamente, mat och boende.
Under kursen genomförs studieresor där Försvarshögskolan (FHS) ansvarar för inbokning av resor, mat och boende. Efter kursen faktureras respektive deltagares myndighet/organisation för mat och boende. Kostnaderna för detta beräknas till 5 000 SEK exklusive moms.
Läs mer om FHS återbudsregler: Högre kurs i samhällets krisberedskap och totalförsvar, steg 1 - Försvarshögskolan (fhs.se)
Om kursen
Kursens innehåll har mer fokus på totalförsvar än på krisberedskap. Kursens tyngdpunkt ligger på de civila delarna av totalförsvaret, medan det militära perspektivet tas upp mer översiktligt. Kursen har ett övervägande nationellt perspektiv.
Kursen utgår från tre teman:
Samhällets skyddsvärden och hotbilden
- samhällets skyddsvärden
- koncept, inriktningar och definitioner
- hot och risker
- Sveriges säkerhets- och försvarspolitik.
Systemet för krisberedskap och totalförsvar
- aktörer, roller, ansvar och mandat
- regler och rättsliga förutsättningar.
Förmåga inom krisberedskap och totalförsvar
- krishantering och krisdiagnos
- samverkan och ledning
- inriktning och samordning
- planering av det civila och militära försvaret
- katastrofpsykologi samt ledarskap under påfrestning och stress
- desinformation, informationspåverkan och medias roll
- strategisk kommunikation, risk-, och kriskommunikation
- psykologiskt försvar och försvarsvilja.
Kursen genomförs av Försvarshögskolan (FHS) på uppdrag av MSB och Försvarsmakten.
Kursplan Högre kurs i samhällets krisberedskap och totalförsvar, steg 1
Upplägg och omfattning
Kursen omfattar totalt fyra (4) veckors utbildning på heltid.
Kursen inleds med förstudier på distans, motsvarande en (1) vecka. Deltagaren ansvarar själv för sina förstudier och kan påbörja studierna i samband med antagning till kurs. Under förstudierna ingår tre digitala möten med kursledningen samt regelbundna digitala avstämningar med en studiepartner.
Tre (3) veckor genomförs sedan som närstudier vid Försvarshögskolan i Stockholm, där en kortare studieresa inom Sverige ingår. De tre veckorna genomförs med en inledande vecka på plats, därefter en veckas uppehåll, för att sedan avslutas med ytterligare två veckor på plats.
Observera!
På grund av helgdagar är upplägget för kursen den 22 april – 23 maj planerad lite annorlunda. Kursen genomförs enligt följande:
Vecka 17: Fyra (4) dagars förstudier på distans.
Vecka 19-21: Tre (3) veckors närstudier på plats på FHS Stockholm, utan avbrott.
Kursanmälan
Anmälan görs via vår webbplats.
Sista anmälningsdag anges på respektive kurstillfälle.
Efteranmälningar accepteras i mån av plats.
I och med att du anmäler dig till kursen samtycker du till att dina personuppgifter registreras i MSB:s utbildningsregister. Uppgifterna behandlas i syfte att säkerställa vårt åtagande mot dig samt för utskick av information och erbjudanden via e-post.
Urval
I de fall antal sökande överskrider antal platser på kursen, förbehåller sig MSB rätten att tillsammans med FHS göra ett urval bland de anmälda. Vid urval eftersträvas en så jämn representation bland krisberedskapssystemets och totalförsvarets aktörer som möjligt. Vid urvalet beaktas faktorer som bland annat systemets utvecklingsbehov samt jämställdhet och geografisk spridning.
Försvarsmakten hanterar urval av deltagare från den egna myndigheten.
Inställd kurs
MSB kan komma att ställa in en kurs vid för få anmälningar.
Betalning
Betalning sker mot faktura med betalningsvillkor 30 dagar efter fakturadatum. Betalning ska vara MSB tillhanda senast på förfallodagen.
Kunden ska omgående skriftligen meddela MSB om fakturan anses felaktig.
Från förfallodagen debiteras ränta med gällande diskonto +8 %.
Om betalning ej sker trots påminnelser tillkommer inkassokostnader.
-
Återbudsregler för kurser som genomförs av MSB
MSB har beslutat om återbudsregler och återbudsavgifter för kurser som genomförs av MSB.
Reglerna gäller för Grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap Grib, förordningsreglerade kurser för räddningstjänst som inte är studiemedelsberättigade samt övriga kurser.
Med förordningsreglerade kurser för räddningstjänst som inte är studiemedelsberättigade menas ledningsutbildningarna för kommunal räddningstjänst samt Tillsyn och annan olycksförebyggande verksamhet A och B. Med övriga kurser menas avgiftsbelagda kurser, detta gäller också för kurser som genomförs av Försvarshögskolan på uppdrag av MSB. Gällande FHS:s kurser Högre kurs i samhällets krisberedskap och totalförsvar, steg 1 och 2 tillämpas förutom reglerna för övriga kurser i detta beslut även FHS:s egna återbudsregler rörande studieresor.
Avbokning/återbud ska göras skriftligt till Enheten för utbildningsadministration på utbildning@msb.se.
Grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap
Vid återbud av kursplats på Grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap, Grib, senare än 28 dagar före start av kurs 1b och kurs 2 tas en återbudsavgift ut på 4 500 kr exklusive moms.
Förordningsreglerade kurser för räddningstjänst som inte är studiemedelsberättigade
Vid överlåtelse eller återbud senast 28 dagar före kursstart debiteras inte någon återbudsavgift.
Vid återbud 15-28 dagar före kursstart tas en återbudsavgift ut på 2 250 kr exklusive moms om platsen inte kan överlåtas på annan deltagare från samma organisation.
Vid återbud senare än 14 dagar före kursstart tas en återbudsavgift ut på 4 500 kr exklusive moms om platsen inte kan överlåtas på annan deltagare från samma organisation.
Övriga kurser
Vid återbud senast 28 dagar före kursstart debiteras inte någon återbudsavgift.
Vid återbud 15-28 dagar före kursstart debiteras halva kursavgiften. Möjlighet att överlåta platsen till deltagare från samma organisation kan finnas. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Om sådan överlåtelse sker debiteras ingen återbudsavgift.
Vid återbud senare än 14 dagar före kursstart debiteras hela kursavgiften. Möjlighet att överlåta platsen till deltagare från samma organisation kan finnas. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Om sådan överlåtelse sker debiteras ingen återbudsavgift.
Frågor och svar om kurser med avgift
-
Vad gäller vid återbud?
Avbokning/återbud ska göras skriftligt till Enheten för utbildningsadminstration på utbildning@msb.se
Vid återbud senast 28 dagar före kursstart debiteras inte någon återbudsavgift.
Vid återbud 15-28 dagar före kursstart debiteras halva kursavgiften. Möjlighet att överlåta platsen till deltagare från samma organisation kan finnas. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Om sådan överlåtelse sker debiteras ingen återbudsavgift.
Vid återbud senare än 14 dagar före kursstart debiteras hela kursavgiften. Möjlighet att överlåta platsen till deltagare från samma organisation kan finnas. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Om sådan överlåtelse sker debiteras ingen återbudsavgift.
-
Hur lämnar jag återbud till kursen?
Fram till sista anmälningsdag så kan du logga in till Utbildningsportalen och lämna återbud.
Efter att sista anmälningsdag har passerat så behöver du göra avbokning/återbud skriftligt till Enheten för utbildningsadminstration på utbildning@msb.se
Läs ovan om "Vad gäller vid återbud" för att se vilka återbudsregler som gäller för kurser som genomförs av MSB.
-
Kan jag slippa en sen återbudsavgift om jag lämnar in ett sjukintyg?
Nej, MSB kan inte hantera sjukintyg.
-
Kan min kollega ta över min kursplats?
Det kan finnas möjlighet att överlåta platsen till en kollega på din arbetsplats. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Tänk på att förstudier eller förberedelser ofta ska genomföras innan kursstart, dessa kan ta cirka 4-5 timmar beroende på vilken kurs det gäller.
-
Kan jag flytta min anmälan till nästkommande kurstillfälle om jag behöver lämna återbud?
Nej, om du behöver lämna återbud så behöver du anmäla dig på nytt via MSB:s webbplats.
-
Jag fick reservplats, flyttas min anmälan till nästkommande kurstillfälle per automatik?
Nej, du behöver anmäla dig på nytt via MSB:s webbplats.
-
Kan jag preliminär boka två extra kursplatser till kommande kurstillfälle?
Nej, du kan inte preliminära boka kursplatser på förhand åt kollegor. Varje enskild individ anmäler sig själv till kursen och samtycker därav till att deras personuppgifter registreras i MSB:s utbildningsregister.
-
Hur ska jag göra om jag byter arbetsgivare innan kursstart eller under kursen?
Informera din nuvarande och nya arbetsgivare att du har blivit antagen till kursen. Meddela MSB så snart du kan så att vi säkerställer att rätt kontaktuppgifter och faktureringsuppgifter finns. Ta kontakt med utbildning@msb.se
-
Vilka tider gäller under kursen?
Om du blir antagen till kursen skickar vi ett välkomstbrev till dig där du finner tider för kursens genomförande.
Oftast genomförs våra kurser på dagtid och förutsätter full närvaro. Studietider är generellt förlagd mellan måndag-fredag kl. 08:30-16:30.
-
Jag behöver boka resor. Vad är starttid och sluttid på kursen?
Om du blir antagen till kursen skickar vi ett välkomstbrev till dig där du finner tider för kursens genomförande.
-
Kan jag delta på distans om jag blir sjuk?
Du kan endast delta på distans på de kurser som är planerade som distanskurser.
Om kursen är förlagd på plats på MSB:s skolor eller på annan ort så kan du inte delta på distans.
-
Kan jag komma dag två av tre på grund av olika omständigheter?
För att kunna ta ut ett kursintyg (resultatintyg) krävs att kursdeltagaren är närvarande under kursens samtliga delar, alltså hundra procentiskt närvaro.
-
Kan jag avvika tidigare sista kursdagen på grund av olika omständigheter?
Om särskilda skäl föreligger så kan du ställa en fråga till kursansvarig i god tid innan kursstart. Eventuellt kan du behöva ta igen missade moment på annat sätt under kursen. Du når kursansvarig via kontaktuppgifter i välkomstbrev som du får efter att du blivit antagen till kursen.
-
Jag är intresserad av en kursplats efter att sista anmälningsdagen har passerat. Kan jag göra en sen anmälan till kursen?
Du kan skicka ett e-post till utbildning@msb.se för att anmäla intresse till sen anmälan.
-
Jag är intresserad av att gå en kurs hos MSB. Hur vet jag om jag tillhör kursens målgrupp?
På kursens webbplats finns beskrivning på målgrupp, eventuella förkunskapskrav, kursplan och mer info om kursen.
MSB:s externa kursutbud riktar sig till handläggare, chefer och beslutsfattare som har ansvar och uppgifter inom samhällets krisberedskap och totalförsvar. Deltagaren ska ha god kunskap om egen organisations ansvar och roll inom civilt försvar och krisberedskap.
-
Jag saknar mitt kursintyg, hur gör jag för att få tag på det?
Efter genomförd kurs kan du ta ut ett resultatintyg. Det gör du via "Mina sidor" på Utbildningsportalen.
-
Kan jag betala kursavgiften med bankkort, kreditkort eller få fakturan skickad till min hemadress?
Nej, betalning sker mot faktura med betalningsvillkor 30 dagar efter fakturadatum. Betalning ska vara MSB tillhanda senast förfallodagen.
-
Kan jag betala kursavgiften i förtid eller på detta år trots att kursen genomförs nästa år?
Nej, betalning sker mot faktura med betalningsvillkor 30 dagar efter fakturadatum. Betalning ska vara MSB tillhanda senast på förfallodagen.