Till innehåll på sidan

Riskhänsyn i fysisk planering

Många riskfrågor ska beaktas vid beslut om användningen av mark- och vattenområden. Vid planläggning och i ärenden om bygglov ska, enligt PBL, hänsyn tas till människors hälsa och säkerhet och risken för olyckor, översvämning och erosion. Hänsyn ska också tas till åtgärder för att skydda befolkningen mot och begränsa verkningarna av stridshandlingar.

Det är viktigt att ha en bred syn på risker och att riskhanteringsfrågor kommer in tidigt i planprocessen. Det är dessutom av stor vikt i riskhanteringen att olika aktörer ges möjligheter att samverka och bidra med kunskap och expertstöd.

Kommunala räddningstjänsten och beredskapssamordnare

  • Kommunala räddningstjänsten och beredskapssamordnare

    Räddningstjänsten och kommunala beredskapssamordnare har värdefulla kunskaper om olycksrisker, riskreducerande åtgärder, krisberedskap samt kommunens resurser. De har också bred erfarenhet från inträffade olyckor och andra händelser, tillgång till lokal olycksstatistik och god lokalkännedom. I händelse av höjd beredskap tillkommer uppgifter för räddningstjänsten i syfte att skydda befolkningen och upprätthålla samhällets funktionalitet vid kriser eller krig. Genom samverkan och systematisk dialog kan dessa kunskaper tas till vara i plan-och byggprocessen.

    Räddningstjänstens roll i lov- och byggprocessen

Länsstyrelsen

  • Länsstyrelsen

    Länsstyrelsen har ett särskilt ansvar att minska sårbarheten i samhället och bevaka att risk- och beredskapshänsyn tas i samhällsplaneringen. Länsstyrelsen tillhandahåller planeringsunderlag som olika myndigheter tar fram, granskar planer och deltar i samråd. Länsstyrelsen kan bistå med stöd i frågor rörande allmänna intressen, riksintressen, mellankommunal samordning samt hänsynstaganden till hälsa och säkerhet samt risken för olyckor, översvämning och erosion.

    Sveriges 21 länsstyrelser är indelade i sex civilområden med varsin civilområdesansvarig länsstyrelse som har ett geografiskt områdesansvar för sitt område när det gäller det civila försvaret. Arbetet och planeringen som görs inom ramen för civilområdesansvaret kan utgöra viktiga ingångsvärden för riskhänsynen i den fysiska planeringen.

Centrala myndigheter

  • Centrala myndigheter

    Flera statliga myndigheter har uppgifter kopplade till frågor om människors hälsa och säkerhet samt risk för olyckor i den fysisk planeringen.

    Centrala myndigheters roll och ansvar (Boverket)

    Boverket är förvaltningsmyndighet för fysisk planering och ansvarar för att vägleda kommuner i frågor om människors hälsa och säkerhet samt risk för olyckor vid planering och byggande. Boverket har också som uppdrag att samordna det nationella klimatanpassningsarbetet för den byggda miljön.

    MSB ansvarar för att utveckla och stödja samhällets beredskap för olyckor och kriser samt civilt försvar. Myndigheten tar därför fram planeringsunderlag, som bland annat kan användas vid fysisk planering. MSB är central tillsynsmyndighet över den kommunala räddningstjänsten samt ansvarar för den centrala tillsynen enligt den s.k. Sevesolagen. MSB är också sammanhållande av Nationell samverkansgrupp för oljeskadeskydd (NSO) och det strategiska aktörsgemensamma arbetet inom svenskt oljeskadeskydd.

    MSB:s tillsyn enligt LSO

    Seveso

    Oljeskadeskydd

Beredskapsmyndigheter

  • Beredskapsmyndigheter

    Flera av de statliga myndigheterna är så kallade beredskapsmyndigheter. Dessa myndigheter har ansvar i att beakta totalförsvarets krav och genom sin verksamhet minska sårbarheten i samhället samt utveckla en god förmåga att hantera sina uppgifter vid fredstida krissituationer och höjd beredskap. Beredskapsmyndigheter har ett verksamhetsansvar och det arbete som bedrivs eller beslutas av myndigheten kan utgöra värdefulla ingångsvärden till samhällsplaneringen och den fysiska planeringen. Trafikverket, Livsmedelsverket, Energimyndigheten samt länsstyrelserna är några exempel på beredskapsmyndigheter.

    Det svenska civila beredskapssystemet

Risk- och sårbarhetsanalyser

  • Risk- och sårbarhetsanalys (RSA)

    Samtliga statliga myndigheter, kommuner och regioner ska göra en risk- och sårbarhetsanalys (RSA). För kommuner finns skyldigheten reglerad i lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap. Identifieringen av samhällsviktig verksamhet inom det kommunala verksamhetsområdet ska göras inom ramen för risk- och sårbarhetsarbetet. Regionala och kommunala risk- och sårbarhetsanalyser har tagits fram under år 2023 och är ett viktigt underlag för riskhantering och fysisk planering.

    MSB har i uppdrag att ta fram en nationell risk- och sårbarhetsbedömning (NRSB) som ska överlämnas till regeringen vartannat år.

    Risk- och sårbarhetsanalyser

    Samhällsviktig verksamhet

    Nationell risk- och sårbarhetsbedömning

Kommunala handlingsprogram enligt lagen om skydd mot olyckor

  • Kommunala handlingsprogram enligt LSO

    Varje kommun är skyldig att ha ett handlingsprogram för förebyggande verksamhet och räddningstjänst enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor. Kommunens kommunala handlingsprogram och övriga arbete enligt lag om skydd mot olyckor kan vara ett viktigt underlag i den fysiska planeringen.

    Kommunala handlingsprogram enligt LSO

Fysisk planering och ett förändrat klimat

Översvämningsförordningen

  • Översvämningsförordningen

    Förordning (2009:956) om översvämningsrisker syftar till att minska ogynnsamma följder av översvämningar. Arbetet sker genom att MSB systematiskt identifierar områden med betydande översvämningsrisk och kartlägger översvämningshot. Länsstyrelserna kartlägger sedan översvämningsrisk och ta fram riskhanteringsplaner i samråd med kommuner och andra aktörer. Med god samordning kan riskhanteringsplanen vara ett stöd för den fysiska planering och vice versa.

    Översvämningsförordningens tre steg

Miljöbedömningar och riskfrågor

  • Miljöbedömningar och riskfrågor

    Riskerna för allvarliga olyckor, inklusive sådana som orsakas av klimatförändringar, ska beaktas i miljöbedömningsprocessen.

    Miljöbedömningsförordningen förtydligar att för planer och program ska riskerna för människors hälsa eller för miljön till följd av allvarliga olyckor beaktas vid en undersökning och bedömning av betydande miljöpåverkan (5 §). En strategisk miljöbedömning ska dessutom ta hänsyn till andra relevanta planer och program.

    En miljöbedömning bör beakta samtliga risker som rör allvarliga olyckor, höjd beredskap och människors hälsa eller miljö.

    Naturvårdsverkets webbsida om miljöbedömningar enligt kapitel 6 miljöbalken

Till toppen av sidan