Remittering av plan- och byggärenden
På denna sida finns information om vilka plan- och byggärenden myndigheten önskar få på remiss från länsstyrelser och kommuner.
På den här sidan
Planer
Region-, översikts- och detaljplaner utgör viktiga instrument för att minska risker och sårbarheter i kommunen samt hantera frågor om det civila försvarets intressen, krisberedskap och risker för olyckor. I planärenden ska hänsyn tas till;
- människors hälsa och säkerhet och risken för olyckor, översvämning och erosion,
- skydd mot brand, trafikolyckor och andra olyckshändelser,
- till åtgärder för att skydda befolkningen mot och begränsa verkningarna av stridshandlingar, och
- områden som har betydelse för totalförsvarets civila del och riksintressen för totalförsvarets anläggningar (den civila delen).
Vilka planer ska remitteras till MSB?
MSB vill att länsstyrelsen remitterar planer när;
- länsstyrelsen finner behov av myndighetens stöd i specifika frågor inom ramen för myndighetens ansvarsområde, eller
- länsstyrelsen finner behov av myndighetens stöd i bedömning av planens påverkan på ett riksintresseanspråk eller pågående riksintresseärende.
MSB vill att kommuner och regioner remitterar planer endast när myndigheten bedöms vara sakägare.
Lov och förhandsbesked
Vilka lovärenden och förhandsbesked ska underrättas till MSB?
MSB ska (enligt 9 kap. 97 § plan- och bygglagen) underrättas för vissa åtgärder i en ansökan om lov eller förhandsbesked om de ska vidtas inom eller i anslutning till ett riksintresseanspråk för totalförsvaret, det vill säga inom ett riksintresseanspråk eller dess påverkansområde. I dessa ärenden krävs ett medgivande från MSB för att lov eller förhandsbesked ska kunna ges.
MSB har beslutat att inte undanta några åtgärder eller särskilda områden från underrättelseskyldigheten avseende myndighetens beslutade riksintresseanspråk med tillhörande påverkansområden. undantag.
Beslut om undantag från underrättelseskyldighetenVidare gäller utökad lovplikt för följande åtgärder inom MSB:s riksintresseanspråk med tillhörande påverkansområden:
- fasadändring som innebär att en solenergianläggning sätts upp eller väsentligt ändras i ett område som omfattas av en detaljplan (9 kap. 36 § punkt 2), och
- att sätta upp eller väsentligt ändra en ljusanordning, om den avsedda användningen av anordningen kan antas påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av totalförsvarets anläggningar (9 kap. 36 § punkt 4).
-
MSB:s riksintresseanspråk med tillhörande påverkansområden
MSB:s riksintresseanspråk med tillhörande påverkansområden finns att hämta på Riksintressen.
9 kap. 36 § plan- och bygglagenInom eller i anslutning till områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar krävs det bygglov för
- nybyggnad och tillbyggnad av komplementbostadshus och inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus, om det är fråga om områden för flygplatser eller övnings- eller skjutfält,
- fasadändring som innebär att en solenergianläggning sätts upp eller väsentligt ändras i ett område som omfattas av en detaljplan,
- nybyggnad och tillbyggnad av ekonomibyggnad för hästhållning och ändrad användning av ekonomibyggnad till hästhållning, om det är fråga om områden för flygplatser eller övnings- eller skjutfält, och
- att sätta upp eller väsentligt ändra en ljusanordning, om den avsedda användningen av anordningen kan antas påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av totalförsvarets anläggningar.
9 kap 80 § plan- och bygglagen
För att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap om enligt 97 § krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha underrättats.
9 kap. 94 § plan- och bygglagen
Byggnadsnämnden ska underrätta enligt det som framgår av 95-97 §§, om en ansökan om lov eller förhandsbesked avser
- en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
- en åtgärd som
a) ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan,
b) inte är reglerad i områdesbestämmelser, och
c) inte endast kompletterar ett en- eller tvåbostadshus med en sådan tillbyggnad eller komplementbyggnad som avses i 59 § 1.
Underrättelse behöver inte ske om det är uppenbart att lov inte kan ges, eller att ansökan saknar betydelse för ägaren eller innehavaren av den särskilda rätten som avses i 96 § första stycket 1.
Om ansökan ändras efter underrättelsen behöver en ny underrättelse endast ske om ändringen strider mot detaljplanen eller områdesbestämmelserna. De som har haft synpunkter på den ursprungliga ansökan ska dock alltid ges tillfälle att yttra sig.
9 kap. 97 § plan- och bygglagen
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
- ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
- omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i 2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13, 15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.
En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet.
Vilka övriga ärenden om lov och förhandsbesked önskar MSB få möjlighet att yttra sig i?
MSB har i uppdrag att införa, förvalta och utveckla radiokommunikationssystemet Rakel för skydd och säkerhet. För att höga objekt inte ska bli ett hinder för radiokommunikationssystemet bör placeringen av dem ske i samråd med MSB:s verksamhet för Rakel och ledningssystem. Detta gäller konstruktioner högre än 40 meter. Bifoga i samband med remissen/samrådet koordinater och karta för objektens placering, för analys av signalstråken.
Relaterad information
Skyddsrum
MSB kontrollerar att mängden skyddsrum bevaras och beslutar om ett skyddsrum kan avvecklas. Skyddsrum får endast avvecklas om det finns särskilda skäl. Det är fastighetsägaren som ska ansöka om avveckling eller tillfällig begränsning av ett skyddsrum. Detta hanteras i en separat tillståndsprocess.
En planbeskrivning för en detaljplan ska innehålla en redovisning av hur planen är avsedd att genomföras, oftast krävs olika tillstånd och dispenser bl.a. tillstånd för avveckling eller tillfällig begränsning av skyddsrumsfunktion.
Vid lovansökan har byggnadsnämnden en skyldighet att lämna upplysning om en åtgärd kräver tillstånd av eller anmälan till någon annan myndighet. Om tekniskt samråd avser en befintlig byggnad som innehåller ett skyddsrum, ska byggnadsnämnden ge MSB tillfälle att yttra sig. Samrådet ska upp märksamma inblandade aktörer på att skyddsrumslagstiftningen måste beaktas vid byggprojekt. Det görs genom beställning av ett skyddsrumsyttrande från en certifierad skyddsrumssakkunnig. Det gäller vid ingrepp i skyddsrummet men även om projektet innebär tillkommande raslaster, tillbyggnader som blockerar eller försvårar in- och utrymningsvägar, lufttillförsel eller andra ingrepp som kan påverka skyddsrumsfunktionen.
MSB:s information om skyddsrum
Farligt gods
Boverket är förvaltningsmyndighet för fysisk planering och ansvarar bland annat för att vägleda kommuner och andra när det gäller hur hänsyn bör tas till farligt gods i den fysiska planeringen.
Seveso
Länsstyrelsen har det operativa tillsynsansvaret för Sevesoverksamhet enligt lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor.
Vägledning om Sevesoverksamhet i riskhantering (Boverket)
Tunnelsäkerhet
Transportstyrelsen är Sveriges tunnelmyndighet och utövar tillsyn över tunnlar som är längre än 500 meter.