Till innehåll på sidan

Transportera farligt gods som privatperson

Om du som privatperson har med dig farligt gods för eget bruk i ditt fordon eller på bussen eller i en taxi behöver du endast följa några få regler. När du som privatperson skickar farligt gods med något fraktbolag, till exempel Postnord, måste du däremot följa fler regler.

Exempel på farligt gods är bensin, diesel, gasol, fyrverkerier, sprayburkar, litiumbatterier och litiumbatterier i utrustning, exempelvis skruvdragare. De här kan ha egenskaper som är explosiva, brandfarliga, giftiga, radioaktiva eller frätande egenskaper.

Ta med farligt gods i eget fordon eller på buss eller i taxi

Du som privatperson får ha med dig farligt gods i ditt eget fordon. Det finns inte heller något förbud mot att som privatperson ta med sig farligt gods på en buss eller i en taxi. Men tänk på att buss- eller taxibolaget kan ha egna regler för transport av farligt gods som gör att godset inte får medföras. För att ta med sig farligt gods i sitt eget fordon eller i en buss eller taxi så gäller följande:

  1. Godset ska vara förpackat i detaljhandelsförpackningar, och
  2. Godset ska vara avsett för personligt bruk, hushållsbruk eller för sport och fritid.

Detaljhandelsförpackningar är förpackningar som används vid försäljning till enskilda personer av produkter som är farligt gods. Vissa tåliga produkter, som exempelvis större batterier, gasolflaskor, elcyklar och brandsläckare, kan säljas utan förpackning. I dessa fall kan höljet till produkten anses vara så kraftigt och tåligt att det inte behövs någon ytterligare förpackning. Försäljning kan även ske av begagnade produkter till privatpersoner, de får också transporteras.

Tänk på att skydda och se till att godset förankras (lastsäkras) i fordonet.
När det farliga godset består av brandfarliga vätskor (till exempel bensin och diesel) i återfyllningsbara behållare som är fyllda av eller åt privatpersoner, får mängden per behållare inte vara större än 60 liter. Den totala mängden av brandfarliga vätskor för eget bruk på fordonet får vara högst 240 liter. Utöver denna mängd får det också finnas en behållare på högst 60 liter med reservbränsle till fordonet som används.

Figur 1 Exempel på farligt gods förpackat i detaljhandelsförpackning.
Figur 1 Exempel på farligt gods förpackat i detaljhandelsförpackning.
Händer som håller i ett batteri
Figur 2: Exempel på farligt gods är ett batteri som säljs utan förpackning.
Händer som håller i ett batteri Figur 2: Exempel på farligt gods är ett batteri som säljs utan förpackning.

Större typer av förpackningar, till exempel IBC-behållare, storförpackningar eller tankar, som är fyllda med farligt gods betraktas inte som detaljhandelsförpackningar och får inte transporteras på detta sätt av privatpersoner.

Figur 3 Exempel på förpackningar som privatpersoner inte får transportera farligt gods i med eget fordon.

Som privatperson får du dessutom transportera de flesta typerna av avfall som är farligt gods till återvinningscentraler och då får mängden farligt gods vara högst 30 kg på fordonet. Däremot får maximalt 5 kg litiumbatterier transporteras på fordonet till återvinningscentraler.

Att skicka farligt gods som privatperson till någon annan

När privatpersoner skickar farligt gods till någon annan med till exempel Postnord, Schenker eller DHL, måste bestämmelserna om farligt gods följas. Detta är inte alltid enkelt eftersom det oftast krävs att en viss utbildning har genomförts. Utbildningen ska ge kunskaper om bland annat vilka regler som gäller för att du ska kunna skicka godset, till exempel krav på förpackningar, transportdokumentation och märkning.
Läs mer om 1.3-utbildning

Observera även att vissa fraktbolag kräver att godset följer både reglerna för farligt gods på väg/järnväg (land) och flyg. Detta eftersom godset kan komma att transporteras både på land och i luften beroende på hur fraktbolaget bokar transporten. MSB ansvarar enbart för bestämmelserna på land och presenterar information om detta på hemsidan. Transportstyrelsen ansvarar för information gällande luft- och sjötransport.

Till toppen av sidan