Till innehåll på sidan

Utbildningsspecifik information - Handledare, påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörer

På den här sidan hittar du som ska handleda en påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörs-studerande utbildningsspecifik information. Som handledare bidrar du till den studerandes utbildningsresa. Det är därför viktigt att du tagit del av all information på den här sidan.

RUB-handledarkurs-sida.jpg

  • Om utbildningen

    Sammanfattning för Påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörer
    Påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörer är en ett-årig utbildning. Utbildningen syftar till att ge studenterna kunskaper för att kunna verka som räddningsledare vid räddningsinsatser, tillsynsförrättare enligt lagen om skydd mot olyckor och lagen om brandfarliga och explosiva varor samt för att kunna medverka i kommunens övriga olycksförebyggande arbete och arbete med civil beredskap. Utbildningen syftar också till att studenterna ska kunna leda, planera och utvärdera arbetet inom ovanstående områden.

    Utbildningen innehåller totalt sex veckors praktik, tre veckor under vårterminen och tre veckor under höstterminen. Under rubriken ”Om uppgifterna” redogörs för de specifika uppgifter som ska genomföras under praktikperioderna.

    Utbildningen omfattas av fyra parallella kurser:
    Ledning av räddningstjänst: De studerande lär sig att planera, leda, utvärdera och återföra kunskap vid räddningstjänst enligt LSO. Vidare får de kunskap om att leda och verka i stab samt dimensionera räddningstjänst samt kunskapsmässiga förutsättningar att samarbeta med andra myndigheter och organisationer inom ramen för räddningstjänst enligt LSO.

    Ledarskap – individ, grupp och organisation: De studerande ges förutsättningar att fungera som ledare vid räddningstjänst och i vardagligt arbete avseende kommunala verksamheter inom området skydd mot olyckor. I kursen behandlas hur känslor inverkar på individ- och gruppnivå och hur värderingar påverkar relationer och ledarskapet. Kursen behandlar även vad som krävs av ledarrollen och vad ett utvecklat ledarskap innebär i praktiken samt kunna använda konkreta metoder och verktyg för att hitta nya vägar i sitt individuella ledarskap.

    Tillsyn och andra olycksförebyggande arbetsuppgifter: ge deltagarna kunskapsmässiga förutsättningar att utföra olycksförebyggande arbetsuppgifter inom en kommun. Deltagarna ska kunna planera, utföra och leda kommunal tillsyn enligt LSO och LBE. Deltagarna ska också kunna hantera remisser för förekommande ärenden inom det olycksförebyggande området samt medverka i det kommunala säkerhetsarbetet. Efter kursen ska kursdeltagarna på ett kvalificerat sätt använda sina ingenjörsmässiga kunskaper vid tillsyn och andra olycksförebyggande arbetsuppgifter.

    Samhällets krishantering: ge deltagarna kunskapsmässiga förutsättningar att delta i kommunens arbete före, under och efter samhällskriser och samhällsstörningar. En del i detta syfte är att, utifrån brandingenjörernas tidigare kunskaper, bygga på med grundläggande kunskap om samhällets krisberedskap med särskilt fokus på kommunens ansvar och uppgifter. Samhällets krishantering syftar också till att ge deltagarna kunskap rörande samverkan och beslutsfattande vid samhällsstörningar.

    Du kan läsa mer om kurserna här:

    Utbildningsplan - Påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörer

    Kursplaner:

    Ledning av räddningstjänst

    Tillsyn och andra olycksförebyggande arbetsuppgifter

    Civil beredskap

    Ledarskap - individ, grupp och organisation

  • Om uppgifterna

    Som handledare hjälper du den studerande att sätta sig in i yrkesrollen och att förstå hur den kommunala räddningstjänstorganisationen arbetar.
    De uppgifter som de studerande har med sig från skolan är inte statiska utan ändras/justeras från år till år. I år var följande uppgifter de aktuella skoluppgifterna:

    Praktikperiod 1
    - Fördjupningsarbete där studenten ska redogöra för hur kommunen arbetar kopplat till olika delar inom det olycksförebyggande området, exempelvis tillsyn enligt LSO 2 kap. 2 §, remisshantering och samverkan. Studenterna förväntas göra sin datainsamling under praktiken för att sedan skriva själva rapporten efter praktikperioden.
    - De studerande ska ta del av hur dokument i ett tillsynsärende kan utformas. Studenten ska ta med sig följande dokument tillbaka till skolan: ett exempel på hur ett tillsynsbesök dokumenteras, ett exempel på kommunicering inför beslut samt ett exempel på beslut om föreläggande eller förbud.
    - Studenterna har i sina respektive grupper valt ut olika fråge-/problemställningar som de ska jämföra hur olika räddningstjänster hanterar. Underlag till dessa jämförelser ska tas med tillbaka till skolan efter praktiken.

    Praktikperiod 2
    - Fördjupningsuppgift där studenten ska undersöka ett tillsyns- eller tillståndsärende enligt LBE.
    - De studerande ska läsa in sig på de planer som finns dels gällande den förebyggande verksamheten och dels gällande den operativa förmågan att utföra räddningstjänst (utifrån handlingsprogram).
    - Studenterna har i sina respektive grupper valt ut olika fråge - /problemställningar som de ska jämföra hur olika räddningstjänster hanterar. Underlag till dessa jämförelser ska tas med tillbaka till skolan efter praktiken.

    Förtydligande om handledarrollen under praktik:
    Vår erfarenhet har visat att det är viktigt att det finns en handledare från räddningstjänsten till varje student. Det behövs någon som ansvarar för studenten, för planering av praktikscheman och för medverkan i olika aktiviteter. Vidare ser vi också att handledaren kan fungera som kontaktperson för studenten fr. o. m. praktikperiod 1 till utbildningsårets slut. Detta eftersom det ofta dyker upp frågeställningar kring olika räddningstjänsters tillvägagångssätt och hantering av diverse problemställningar även utanför praktikperioderna.

    De praktikuppgifter de studerande har med sig från skolan kommer att rättas av examinerande lärare på skolan i Revinge. Inget ansvar gällande rättning åligger alltså handledaren. Dina iakttagelser och upplevelser som handledare ser vi som värdefull information. Vi skulle därför uppskatta möjlighet till att genomföra uppföljande samtal mellan skolan och respektive handledare.
    Ytterligare förtydligande och fördjupande information om handledarrollen och de studerandes uppgifter meddelas till de praktikplatser som blir valda av de studerande.

Om du behöver hjälp som handledare

Vid frågor om handledarens uppgift mejla till: rub@msb.se
Skriv "handledarfråga påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörer" i ämnesraden.

Till startsidan Handledarkurs inom området Skydd mot olyckorTill utbildning i Påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörer

Påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörer

Senast granskad: 6 december 2022

Till toppen av sidan