Aktiv mot brand
Satsning inom tre områden
Inom Aktiv mot brand är vi många aktörer som arbetar med att sprida kunskap till olika målgrupper. Här är kommunikation centralt. Det är också viktigt att hitta rätt stöd för den som själv inte kan ta ansvar för sitt brandskydd.
Det ena utesluter inte det andra utan lokala behov, mål och förutsättningar avgör. I dag finns tre metoder att använda och anpassa:
- Individanpassat brandskydd
- Riktade kommunikationsinsatser
- Kampanjen Aktiv mot brand
Vem är aktiv?
Aktiv mot brand har vuxit fram i samarbete med kommuner, myndigheter, bransch- och intresseorganisationer. Varje organisation väljer själv inom vilket område de arbetar men det gemensamma målet är att minska bostadsbränderna.
Varumärket och samarbetet har sin utgångspunkt i "Nationell strategi för att stärka brandskyddet för den enskilda människan". Strategin gäller till och med 2020. En ny inriktning av nationell strategi för stärkt brandskydd genom stöd till enskilda, håller på att tas fram för en ny period.
Nationell strategi för att stärka brandskyddet för den enskilda människan