Till innehåll på sidan

Säkra din e-legitimation

E-legitimation är en elektronisk id-handling som är jämförbar med ditt pass eller ID-kort. Med ett starkt säkerhetstänk är du därför det bästa försvaret mot bedragare som kan vara ute efter att lura dig på pengar och personlig information.

I och med att allt fler av våra ärenden sköts på nätet finns ett stort behov av att kunna identifiera sig digitalt. E-legitimationen är din personliga handling för att bekräfta digitalt att du är den du utger dig för att vara.

Idag finns flera utgivare av e-legitimation där exempelvis BankID och Freja eID. För att få tillgång till en e-legitimation krävs att du identifierar dig till den som ger ut e-legitimationen.

Behandla din e-legitimation som ditt pass

Det är vanligt att bedragare utger sig för att ringa från en myndighet, bank eller ett företag för att försöka komma åt din e-legitimation. Personen kan vara socialt skicklig och kan ha tagit reda på personlig information om dig för att stärka sin trovärdighet.

Var uppmärksam när någon med okänt nummer ringer och vaksam på beteenden som kan vara tecken på att någon försöker bedra dig.

Behandla din e-legitimation som du skulle behandla ditt pass och använd aldrig e-legitimationen på uppmaning av någon annan. Myndigheter, banker eller seriösa företag ber dig aldrig om det.

Var också vaksam om du får e-post eller sms med länkar till webbsidor där du uppmanas logga in med e-legitimation. Även det kan vara ett bedrägeriförsök.

Var noga med din underskrift

E-legitimationen är ett program i en app, på din dator eller i en dosa. I programmet sparas alla spår av när och var e-legitimationen är använd.

Det är möjligt att signera viktiga dokument eller avtal på nätet med hjälp av e-legitimation, en så kallad e-underskrift.

Se till att läsa informationen i appen, dosan eller datorn noggrant innan du skriver under. Vem skriver jag under hos? Vem är mottagaren? Om du lär dig att noggrant granska informationen vid underskrift kan du undvika bedrägerier.

Har du blivit drabbad ska du kontakta din bank omgående och alltid göra en polisanmälan. Ta även stöd av nära eller anhöriga.

Checklista för säker användning av e-legitimation

  • Lämna aldrig ut din e-legitimation eller koder från bankdosan till någon annan som oväntat kontaktar dig
  • Låt aldrig någon annan logga in med din e-legitimation åt dig.
  • Be att få ringa upp eller lägg på luren om du blir osäker på någon som kontaktar dig. Detta gäller även om personen säger sig vara en släkting, från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Logga aldrig in med din e-legitimation på uppmaning av någon annan.
  • Läs alltid vad du signerar i applikationen eller på nätet innan du skriver under. Är du osäker kan du välja att avbryta.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den kan uppge personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information om dig på nätet för att lura dig.

Hur ska du som företagare tänka?

  • Din e-legitimation kan vara nyckeln till alla uppgifter gällande ditt företag. Lämna därför aldrig ut din e-legitimation på uppmaning av någon annan eller på eget bevåg.

Läs mer om hur du säkrar din företagsinformation

Senast granskad: 30 maj 2023

Till toppen av sidan